کاربرد های سرور مجازی ایران

سرور های مجازی در دیتاسنتر ها نگهداری میشوند. دیتاسنتر ها فضای مناسب برای نگهداری سرور های اختصاصی را فراهم میاورند. سرور ها باید در شرایط دمایی و ایمنی مناسبی قرار داشته باشند که به طول عمر بیشتری برسند بنابر این شرایط دمایی و عدم وجود گرد و غبار در هوا باعث افزایش میانگین عمر و کاهش استهلاک سرور ها خواهد شد.  منظور از سرور مجازی ایران سروری میباشند که به صورت فیزیکی در یکی از دیتاسنتر های ایران قرار داشته باشد.

توان پردازشی و سرعت و تمامی ویژگی های یک سرور مجازی وابسته به منابعی که در اختیار آن قرار دارد میباشد. منابعی از جمله پردازنده و رم و پهانی باند شبکه که مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر کیفیت و کارایی سرور میباشند تعیین کننده کیفیت سرویس دهی خواهند بود. برای آشنایی بیشتر با سرور مجازی به صفحه سرور مجازی چیست و کاربردهای آن مراجعه کنید. 

بسته به نیاز و انتظاری که هر فرد از سرور مجازی خود دارد، میتواند هر کدام از سرور های مجازی واقع در کشور ها و دیتاسنتر های مختلف را تهیه کند.

یکی از پارامتر های تعیین کننده در انتخاب کشور سرور مجازی نوع سرویسی که قصد اجرای آن بر روی سرور مجازی را داریم میباشد. به عنوان مثال اگر شما در ایران قصد راه اندازی یک گیم سرور را داشته باشید بهتر است که سرور مجازی خود را در دیتاسنتر ایرانی تهیه کنید که پینگ تایم پایین تری داشته باشید اما اگر قصد استفاده از سرویس های خارجی مانند پرداخت PayPal و یا عصویت و استفاده از خدمات سایت هایی مانند freelancer.com و … را داشته باشید مجبور به تهیه سرور مجازی از دیتاسنتر های خارج خواهید بود.

 

کاربرد های سرور مجازی ایران

 

مزایای سرور مجازی ایران

سرور های مجازی ایران دارای مزایا  و معایب مختلفی هستند، البته این مزایا و معایب کاملا به نوع کاربرد و استفاده ای که از سرور خواهد شد بستگی خواهد داشت.  در صورتی که شما قصد خرید سرور مجازی ایران را دارید، حتما این مقاله را تا آخر مطالعه کنید.

سرعت در سرور مجازی ایران

سرور های مجازی ایران به دلیل این که در دیتاسنتر های داخل ایران قرار دارند، دارای پینگ کمتری هستند؛ در نتیجه برای کاربرانی که داخل ایران هستند، به دلیل نزدیکی منطقه جغافیایی آن ها و دیتاسنتر، سرعت اتصال بیشتری دارند. از طرفی هم کم بودن تعداد روتر میان سیستم شما تا سرور مجازی ایران روی افزایش سرعت شما تاثیر مثبتی دارد. 

سرعت سرور مجازی

ثبات قیمت در سرور مجازی ایران

از آن جایی قیمت سرور مجازی ایران با ریال محاسبه میشود، ثبات نسبی ای دارد و تغییر قیمت آن به سادگی صورت نمی گیرد، در صورتی که سرور های مجازی خارج با ارز خارجی قابل تهیه هستند و با نوسان ارز در ایران، قیمت های سرور های مجازی خارج هم دچار نوسان میشوند.

دسترسی به سرور مجازی ایران

در صورتی که اینترنت ایران دچار مشکل شود، شاهد کندی اینترنت خواهیم بود، یا حتی ممکن است ارتباطمان با دیتاسنتر های خارج مختل شود و در نتیجه درصورتی که ما در دیتاسنتر های خارجی سرور مجازی داشته باشیم، برای ممکن است ارتباط خود با سرور را از دست بدهیم، در صورتی که اگر از سرور های مجازی ایران استفاده کنیم، از این مشکل به دور می مانیم و تقریبا همیشه به سرور خود دسترسی داریم.

عدم دسترسی به سرور مجازی

عدم تحریم در سرور مجازی ایران

سرور های مجازی ایران با اقتصاد ایران پیش می روند، پس برخلاف سرور های مجازی خارج نگرانی تحریم را نخواهیم داشت. در سرور مجازی خارج ممکن است با تحریم کشور ما، تونایی دریافت خدمات ازآن ها را نداشته باشیم.

امنیت در سرور مجازی ایران

در بحث امنیت در سرور های مجازی، هم امنیت فیزیکی سرور ها مهم است هم امنیت سایبری، که دیتاسنترهای ایران با استفاده از تخصص و پشتیبانی کارشناسان، این امنیت را فراهم می کنند. در صورتی که شما یک شرکت دولتی هستید یا اطلاعات با ارزش و خصوصی ای دارید که امنیت آن ها و حفاظت از آن ها برای شما مهم است، از سرور مجازی ایران استفاده کنید.

امنیت سرور مجازی

 

کپی رایت در سرور مجازی ایران

دیتاسنتر های خارج از ایران معمولا روی قانون کپی رایت حساسیت بالایی دارند، این در صورتی است که ما در ایران چنین قانونی نداریم، درنتیجه این قانون شما امکان استفاده از ویندوز های غیر اورجینال و برنامه های کاربردی کرک شده را نخواهید داشت و در صورت استفاده دچار مشکل خواهید شد. در نتیجه چون در ایران ما چنین محدودیتی را نداریم کاربران زیادی ممکن است قصد استفاده از سرور مجازی ایران را داشته باشند تا آزادانه هر برنامه یا سیستم عاملی را استفاده کنند.

هزینه سرور های مجازی ایران

عوامل متعددی هزینه نهایی سرور مجازی شما را تعیین خواهند کرد که مهم ترین آن ها منابع در اختیار شما خواهند بود. به عنوان مثال اگر شما سرور مجازی با 8 هسته پردازنده تهیه کنید هزینه کمتری نسبت به زمانی که 16 هسته پردازنده تهیه میکنید پرداخت خواهید کرد. اما در هنگام تهیه سرور مجازی خارج از ایران عوامل دیگری نیز در قیمت گذاری دخیل خواهند شد. به عنوان مثال در صورت تهیه سرور مجازی ویندوز شما باید هزینه لایسنس سیستم عامل را هم به صورت ماهیانه پرداخت کنید در صورتی که در ایران چنین هزینه ای شامل شما نخواهد شد.

همچنین قیمت ارز های خارجی در ایران یکی از عوامل بسیار مهم در هزینه تمام شده سرور مجازی خارج از ایران خواهد بود که باید این عامل را همیشه در نظر داشت.

هزینه سرور مجازی

معایب سرور مجازی ایران

تا به اینجا تعدادی از مزایای تهیه سرور مجازی ایران را برای شما شرح دادیم، با این حال این سرور ها معایبی هم دارند که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

محدودیت IP سرور مجازی ایران

همان معیاری که برای مزایای سرور مجازی ایران بیان کردیم، در مواردی که شما قصد استفاده از یک سایت خارجی را دارید و مشکل تحریم IP ایرانی به وجود آمده، در صورتی که از سرور مجازی ایران استفاده کنید، دیگر نمیتوانید وارد این سایت ها بشوید.

متاسفانه تعداد سایت ها و سرویس دهنده هایی که اجازه ورود IP های ایرانی را نمیدهند بسیار زیاد است.

هزییه ترافیک در سرور مجازی ایران

از آن جایی که ترافیک ارائه شده به شرکت های هاستینگ، در سرور های مجازی ایران گران است، ترافیک کمتری به ان ها داده میشود. مثلا ۱۰ گیگابایت ترافیک ماهیانه به سرور های معمولی ایران ارائه داده می شود که برای وب سایت هایی با بازدید متوسط و بالا بسیار کم است و ممکن است که لازم شود که ماهانه هزینه اضافه ای بابت تهیه ترافیک بیشتر به شما تحمیل شود.

کیفیت شبکه در سرور مجازی ایران

سرور های مجازی ایران ایران از نظر کیفیت شبکه ی دسترسی به اینترنت با کشورهای پیشرفته قاره آمریکا و اروپا خیلی قابل مقایسه نمی باشند، در نتیجه در سرویس های ایران به نظر می آید کیفیت شبکه و پهنای باند اینترنت کمتری داشته باشید.

آپتایم سرور های مجازی ایران

منظور از آپتایم متوسط زمان در دسترس بودن سرور مجازی میباشد. به عنوان مثال ممکن است یک سرور مجازی در 99 درصد مواقع در دسترس باشد و یا به دلایل مختلفی از دسترس خارج شود و این عدد به 80 درصد و حتی کمتر برسد.

مهم ترین دلیل کاهش آپتایم در سرور های مجازی شبکه و وضعیت اینترنت آن ها میباشد که همانطور که در بالا ذکر شد سرور های مجازی ایران از این لحاظ در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.

همچنین نوع خدمات و پشتیبانی 24 ساعته دیتاسنتر های خارجی بسیار بهتر از دیتاسنتر های ایرانی میباشد.

SEO در سرور مجازی ایران

همان طور که گفتیم پینگ تایم سرور مجازی ایران به دلیل کم بودن فاصله با دیتاسنتر، پایین است. یکی از پارامتر هایی که گوگل در رتبه دادن به سایت شما مدنظر قرار میدهد سرعت باز شدن سایت شما برای کاربران میباشد بنا بر این پایین بودن پینگ تایم سرور مجازی شما برای کاربرانتان منجر به بالا رفتن سئو سایت بسیار تاثیرگذار است. 

یکی دیگر از موارد تاثیرگذار در سئو سایت، همخوانی IP شخص جستجو کننده وبسایت مورد نظر با IP سرور مجازی است که وبسایت بر روی آن هاست شده است. در نتیجه در صورتی که سایتی اکثر کاربرانش در ایران هستند، IP ایران را داشته باشد، از این امتیاز برخوردار خواهد بود.

البته گاهی IP های ایران برای INDEX کردن سایت دچار مشکلاتی میشوند و با این که این مشکل مقطعی و قابل حل است، اما همچنان ممکن است در سئو سایت اثر منفی بگذارد.

 

مقایسه سرور مجازی ایران با خارج

 

مقایسه سرور مجازی ایران و خارج

سرور مجازی آمریکا

سرور های مجازی آمریکا می توانند کیفیت خوبی داشته باشند، اما به دلیل موقعیت مکانی دور و درنتیجه زمان پینگ بالا در هنگام اتصال سرعت کم تری نسبت به سرور مجازی ایران دارند و بعد از آن مسئله تحریم است، و همیشه نگرانی قطع شدن دسترسی به سرور وجود دارد. به همین دلایل این سرور های مجازی در ایران به نسبت کشور های دیگر محبوبیت کمتری دارد. برای اشنایی بیشتر با سرور های مجازی آمریکا به صفحه ویژگی های سرور مجازی آمریکا و کاربردهای آن مراجعه کنید.

سرور مجازی آلمان

دیتاسنتر های آلمان نسبت به سایر کشور ها موقعیت مکانی نزدیک تری دارند، در نتیجه سرعت اتصال بهتری هم دارند. سرور های آلمان از کیفیت قابل قبولی برخوردار می باشد، به گونه ای که می توان گفت نسبت به دیگر کشور ها کیفیت بالاتری دارد. سرویس دهندگان آلمان با مسئله تحریم کاری ندارند، به همین دلیل شما می توانید بدون دغدغه تحریم، از این سرور ها خریداری کنید. 

همچنین سخت افزار ارایه شده توسط دیتاسنتر های آلمانی معمولا به روز تر و ارزان تر از سایر دیتاسنتر های دنیا میباشد. از دیگر مزایای سرور های مجازی آمریکا پشتیبانی 24 ساعته آنها میباشد.

سرور مجازی کانادا

خرید سرویس در کانادا با ارز خارجی صورت می گیرد، در نتیجه با بروز هر نوع نوسانی در ارز، قیمت سرویس ها هم تغییر خواهد کرد، در صورتی که در سرورمجازی ایران چنین مسئله ای رخ نخواهد داد. از طرفی در دیتاسنتر های کانادا برای خرید سرویس ها باید لایسنس آن ها را خریداری کنید و استفاده از نرم افزار های کرک شده ممکن نیست، همین مسئله باعث می شود، فاکتور ها زیاد تر و هزینه ها بالاتر برود. از طرفی هم کانادا روی مسئله کپی رایت حساسیت فراروانی دارد و در صورتی که سایتی محتوا محصول یا هر سرویسی را بدون کپی رایت استفاده کندف امکان مسدودیت آن بسیار است. ضمن این که موقعیت مکانی دور کانادا از ایران هم در مسئله سرعت اتصال تاثیر منفی ای دارد.

سرور مجازی هلند

سرور مجازی هلند حساسیت خاصی روی مسائل مرتبط با کپی رایت و ابیوز های متداول ندارد واز طرفی کاربران ایرانی به این لوکیشن علاقه  بسیاری دارند، درنتیجه سرور های مجازی این کشور یکی از پر طرفدار ترین سرویس های خارج محسوب می شود. یکی از مزیت های سرور مجازی هلند، این است که برای میزبانی سایت بر روی هارد ssd مناسب می باشد. برای آشنایی بیشتر با سرور های مجازی آلمان و هلند به صفحه سرور مجازی اروپا مراجعه کنید.

سرور مجازی انگلیس

سرور های مجازی انگلیس بعد از آلمان نزدیک ترین موقعیت مکانی به ایران را دارند، با این حال کیفیت و سرعت سرور های مجازی انگلیس نسبت به آلمان پایین تر است و پینگ بالاتری دارد. کشور انگلیس هم مانند آمریکا در مسئله تحریم کاربران سرور مجازی انگلیس که در ایران قرار دارند را گاها دچار مشکل می کند.