آموزش نصب BigBlueButton

نرم افزار BigBlueButton یک سرویس ویدئو کنفرانس است که برای آموزش آنلاین طراحی شده است. با نصب BigBlueButton شما امکان به اشتراک گذاری صوت، تصویر و اسلاید را در لحظه به صورت live خواهید داشت. این برنامه به قدری قوی و پیشرفته است که با وجود پشتیبانی بالا، احتمال بروز مشکلاتی که شما را وادار به مراجعه به پشتیبانی کند بسیار کم است.

این نرم افزار، یک ابزار یادگیری همزمان برای تعداد زیادی کاربر است، ابزارهای یادگیری همزمان باید به گونه ای باشند که انگار بخشی از LMS شما هستند. BigBlueButton یک نرم افزار تحت وب مبتنی بر HTML5 است. برخلاف بسیاری از سیستم های کنفرانس تحت وب تجاری که شما نیاز به نصب نرم افزار دارند، نصب BigBlueButton در مرورگر وب شما انجام می شود.

نرم افزار BigBlueButton معمولا برای کلاس های مجازی، جلسات اداری تحت وب، وب کنفرانس ها، آموزش های الکترونیکی، وبینار ها و در کل ارتباطات چندین نفره ای که برای تماس تصویری و صوتی و تبادل اطلاعات، به کیفیت خوب نیاز دارند، استفاده می شود.

استفاده BigBlueButton از یک کلاینت HTML5 برای رابط کاربری خود به این معنی است که برنامه سمت کلاینت ‌‌‌‌‌‌BBB می تواند روی دسک تاپ، لپ تاپ، chromebook و دستگاه های تلفن همراه شما (iOS 12.2+ و Android 6.0+) اجرا شود. گروه وب پویان برای استفاده و نصب BigBlueButton مرورگر های Chrome و FireFox را به شما کاربران عزیز توصیه می کند.

نرم افزار BigBlueButton ابتدا برای ورژن موبایل طراحی شده بود، اما حالا این نرم افزار نسخه PC هم دارد که روی ورژن 16.04 سرور مجازی اوبونتو که یکی از توزیع های  سرور مجازی لینوکس است نصب خواهد شد. 

BigBlueButton یک نرم افزار open source است که شما با استفاده ازsource code، می توانید نصب BigBlueButton خود را در یک یا چند سرور مجازی انجام دهید، آن را شخصی سازی و ویرایش کنید و در محصولات و خدمات خود به صورت مشترک استفاده کنید.

در صورتی که شما قصد نصب BigBlueButton را دارید می توانید ابتدا نسخه آزمایشی آن را از طریق آدرس https://demo.bigbluebutton.org تست کنید. شما با داشتن یک سرور مجازی اوبونتو می توانید از دستور bbb-install.sh برای نصب آخرین نسخه BigBlueButton استفاده کنید.

مزایای نصب BigBlueButton 

_ ساعات غیر اداری می توانید نرم افزار را در حالت آنلاین داشته باشید. این کار می توانید توسط خود شما یا یک دستیار آموزش انجام شود. این یک راه عالی برای دانش آموزانی است که به دلایلی نمی توانند در ساعات برنامه ریزی شده در جلسات شرکت کنند.
_ می توانید به راحتی در خانه خود با دانش آموزان تعامل داشته باشید.
_ می توانید با نصب BigBlueButton از طریق آموزش از راه دور به دانش آموزان برسید. 

 

نصب bigbluebutton

پیش نیاز های نصب BigBlueButton 

برای نصب موفقیت آمیز BigBlueButton، توصیه می کنیم با یک سرور 64 بیتی Ubuntu 16.04 که برای BigBlueButton اختصاص داده شده است، شروع کنید. بهتر است این سرور دارای kernel  لینوکس x. 4 و 16 گیگابایت حافظه با swap فعال و 8 هسته CPU باشد.

منظور از این که سرور به برنامه BigBlueButton اختصاص داده شود این است که سرور از قبل هیچ برنامه تحت وبی مانند plesk ، webadmin یا apache را نصب نکرده روی خود نداشته باشد، که به پورت 80/443 نیاز داشته باشد. 

برای این که از به اشتراک گذاری میکروفون، وب کم یا صفحه به صورت live استفاده کنید باید SSL را روی سرور کانفیگ کنید. به عبارت دیگر، همه مرورگرها قبل از اینکه به برنامه HTML5 اجازه دسترسی به  رسانه های مشترک را بدهند، نیاز به دانلود صفحه از طریق HTTPS دارند.

ما توصیه می کنیم به سرور BigBlueButton خود یک hostname مانند bigbluebutton.example.com اختصاص داده و سرور را با SSL کانفیگ کنید. با این کار وب سروری که با BigBlueButton نصب می شود، قادر به ارائه محتوا از طریق پروتکل امن انتقال متن (HTTPS) است.

بدون فعال کردن HTTPS، مرورگرها اجازه استفاده از وب کم یا میکروفون خود را نمی دهند. همچنین، بدون فعال کردن HTTPS، برخی از مرورگرها از محتوای نا امن شکایت می کنند.

قبل از این که سراغ نصب BigBlueButton برویم، بهتر است چند مورد را چک کنیم:

ابتدا بررسی کنید که زبان محلی سرور en_US.UTF-8 باشد:

$ cat /etc/default/locale

LANG="en_US.UTF-8"

اگر LANG = “en_US.UTF-8” را مشاهده نمی کنید ، دستورات زیر را وارد کنید تا یک location به نام en_US.UTF-8 تنظیم کنید:

$ sudo apt-get install -y language-pack-en

$ sudo update-locale LANG=en_US.UTF-8

سپس از سیستم خارج شوید و دوباره وارد محیط SSH خود شوید. با این کار کانفیگ local محیط  شما لود می شود.

 cat / etc / default / locale را دوباره اجرا کنید. تأیید کنید که فقط یک خط LANG = “en_US.UTF-8” را می بینید.

اگر یک خط LC_ALL = en_US.UTF-8 اضافی مشاهده کردید، ورودی LC_ALL را از / etc / default / locale حذف کرده و از سیستم خارج شوید و یک بار دیگر وارد سیستم شوید.

سپس ، sudo systemctl show-Environment را اجرا کنید و اطمینان حاصل کنید که LANG = en_US.UTF-8 را در خروجی مشاهده می کنید:

$ sudo systemctl show-environment

LANG=en_US.UTF-8

PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin

سپس، با استفاده از دستور free -h بررسی کنید که سرور شما حداقل 4G حافظه داشته باشد. اگر برای Mem مقداری کمتر از 4G می بینید، سرور شما حافظه کافی برای نصب BigBlueButton ندارد. شما باید حافظه سرور را به حداقل 4G افزایش دهید. بعد، بررسی کنید که آیا سرور دارای اوبونتو باشد 16.04 است:

$ cat /etc/lsb-release

DISTRIB_ID=Ubuntu

DISTRIB_RELEASE=16.04

DISTRIB_CODENAME=xenial

DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 16.04.x LTS"

سپس، بررسی کنید که آیا سرور شما نسخه 64 بیتی Ubuntu 16.04 را اجرا می کند:

$ uname -m

x86_64

در مرحله بعدی، بررسی کنید که آیا سرور شما kernel لینوکس 4.x را اجرا می کند:

$ uname -r

4.15.0-38-generic

بعد، بررسی کنید که سرور شما حداقل 4 هسته CPU دارد:

$ cat /proc/cpuinfo | awk '/^processor/{print $3}' | wc-l 4

مراحل نصب BigBlueButton

آپدیت سرور

ابتدا از طریق SSH وارد سرور خود شوید. شما باید یک account داشته باشید که بتواند دستورات را به صورت root از طریق sudo اجرا کند. پس از ورود به سیستم، ابتدا با انجام موارد زیر مطمئن شوید که xenail multiverse را در لیست /etc/apt/sources.s دارید:

$ grep "multiverse" /etc/apt/sources.list

برای نصب BigBlueButton سه برنامه وجود دارد: ffmpeg برای ضبط، yq برای به روزرسانی فایل های YAML و libreoffice برای تبدیل فایل ها. نسخه پیش فرض ffmpeg در اوبونتو 16.04 قدیمی است و yq در مخازن پیش فرض وجود ندارد. بنابراین، قبل از نصب BigBlueButton، باید PPA زیر را به سرور خود اضافه کنید تا از نصب نسخه های مناسب اطمینان حاصل کنید:

$ sudo add-apt-repository ppa:bigbluebutton/support -y

$ sudo add-apt-repository ppa:rmescandon/yq -y

$ sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa

در مرحله بعدی، سرور خود را به جدیدترین بسته ها و اصلاحات امنیتی ارتقا دهید:

$ sudo apt-get update

$ sudo apt-get dist-upgrade

سرویس گیرنده BigBlueButton HTML5 به یک سرور nodejs نیاز دارد، nodejs یک محیط سمت سرور برای اجرای کد JavaScript است. برای نصب nodejs، موارد زیر را انجام دهید:

curl -sL https://deb.nodesource.com/setup_8.x |

sudo -E bash - sudo apt-get install-y nodejs

افزودن apt-get به repository برنامه BigBlueButton 

قبل از نصب BigBlueButton، باید apt-get را به  سرور خود اضافه کنید. برای انجام این کار، دستور زیر را وارد کنید:

$ wget https://ubuntu.bigbluebutton.org/repo/bigbluebutton.asc -O- | sudo apt-key add -

اگر در حال به روزرسانی سرور خود از BigBlueButton 2.0 یا نسخه های قدیمی تر هستید، ابتدا باید بسته bbb-client را حذف کنید:

$ sudo bbb-conf --stop

$ sudo apt-get purge -y bbb-client

سپس، برای کانفیگ بسته repository، دستور زیر را وارد کنید:

$ echo "deb https://ubuntu.bigbluebutton.org/xenial-22/ bigbluebutton-xenial main" | sudo tee/etc/apt/sources.list.d/bigbluebutton.list

بعد، apt-get را اجرا کنید:

$ sudo apt-get update

نصب BigBlueButton

دو دستور زیر را وارد کنید: 

$ sudo apt-get install bigbluebutton

$ sudo apt-get install bbb-html5

پس از هر دستور، وقتی از شما خواسته شد ادامه دهید، “Y” را تایپ کنید و ENTER را انتخاب کنید. پس از اتمام نصب BigBlueButton، می توانید HTML5 را به عنوان کلاینت پیش فرض قرار دهید.

سرانجام، برای اطمینان از به روز بودن همه بسته ها، یک مورد dist-upgrad نهایی را انجام دهید:

$ sudo apt-get dist-upgrade

سپس، BigBlueButton را ری استارت کنید:

$ sudo bbb-conf --restart

با این کار کلیه اجزای سرور BigBlueButton به ترتیب مناسب ری استارت می شوند. اگر در ابتدا # Not running: tomcat7 or grails or Error: Could not connect to the configured hostname/IP address را مشاهده کردید نگران نباشید زیرا راه اندازی چند لحظه طول می کشد. 

پس از اتمام ری استارت، تنظیمات را با استفاده از bbb-conf --check بررسی کنید.

همچنین می توانید از sudo bbb-conf --status برای بررسی اینکه همه فرایندهای BigBlueButton شروع شده و به درستی در حال اجرا هستند استفاده کنید.

در این مرحله، سرور BigBlueButton شما در حال خواندن آدرس IPV4 است. به عنوان مثال، اگر سرور شما در آدرس IP 178.128.233.105 باشد، می توانید http://178.128.233.105/ را باز کرده و صفحه خوش آمدید را مشاهده کنید.

welcome

 

 

 

سوالات متداول نصب BigBlueButton

 

نرم افزار BigBlueButton یک سرویس ویدئو کنفرانس است که برای آموزش آنلاین طراحی شده است. با نصب BigBlueButton شما امکان به اشتراک گذاری صوت، تصویر و اسلاید را در لحظه به صورت live خواهید داشت.
برای نصب موفقیت آمیز BigBlueButton، توصیه می کنیم با یک سرور ۶۴ بیتی Ubuntu 16.04 که برای BigBlueButton اختصاص داده شده است، شروع کنید. بهتر است بهتر است این سرور دارای kernel لینوکس x. 4 و ۱۶ گیگابایت حافظه با swap فعال و ۸ هسته CPU باشد.
نرم افزار BigBlueButton معمولا برای کلاس های مجازی، جلسات اداری تحت وب، وب کنفرانس ها، آموزش های الکترونیکی، وبینار ها و در کل ارتباطات چندین نفره ای که برای تماس تصویری و صوتی و تبادل اطلاعات، به کیفیت خوب نیاز دارند، استفاده می شود.
 
BigBlueButton