SPF و DKIM چیست

 تفاوت SPF و DKIM چیست

شاید شما هم امروزه با ایمیل هایی که دارای محتوا نیستند روبرو شده اید، به این ایمیل ها هرزنامه یا Spam میگویند در این مقاله SPF و DKIM چیست میتوانید برای حل آن راه حلی را پیش ببرید.

این ایمیل های بیشتر بوسیله کلاهبرداران اینترنتی به ظاهر از طرف موسسه مالی و یا شرکت اینترنت فرستاده میشوند. هدف آن ها از انجام اینکار، دزدیدن اطلاعات مهم کاربران مثل اطلاعات کارت اعتباری، حساب بانکی و غیره میباشد.

این Spam ها معمولا دو روش برای دزدیدن اطلاعات دارند :

روش اول فرستادن اطلاعات بوسیله کاربر

متن نوشته شده این دسته از spam ها براساس تشویق کاربر برای فرستادن اطلاعات با اعلام کردن خبری مثل، شما برنده مبالغی در یک موسسه شده اید و … میباشد.

روش دوم مجاب کردن کابر برای کلیک کردن روی لینک موجود در متن که این لینک ها دارای نرم افزارهای مخرب سارق اطلاعات میباشند.

و اما راه حلی که برای روبرو شدن با این جرائم است را برای شما بازگو میکنیم.

راه حل این مشکل استفاده کردن از دو تکنولوژی Sender Policy Framework که مخفف آن SPF میباشد و همینطور استفاده کردن از Domain keys Identifide mail که مخفف آن DKIM میباشد برای احراز هویت و بررسی کردن اعتبار ایمیل های میباشد.

هم اکنون امکان استفاده کردن از تکنولوژی های بالا با همکاری کردن شرکت های بزرگ سرویس دهنده ایمیل برای چند شرکت تجاری تهیه شده، اگر از طرف شرکت ایمیل ارسال، و بوسیله SKF و DKIM تایید نشده باشد، این نامه هیچوقت به مقصد نمیرسد. البته به این معنی نیست که این مشکل کاملا از سوی شرکت ها رفع شده، به این دلیل که کلاهبرداران همچنان توانایی این را دارند که از طرف دیگر سرویس دهنده های اینترنتی به کاربران آن های Spam ارسال کنند.

Sender Policy Framework :

تکنولوژی SPF یک سیستم تایید ایمیل برای پیشگیری کردن از ارسال و یا دریافت Spam ها میباشد، استفاده کردن از این روش مجانی میباشد و با شناسایی کردن کلک های Email spoofing و با بررسی کردن و تایید کردن آدرس فرستنده، نامه های دریاف شده از طریق این بخش دارای رتبه بندی میشوند.

برای استفاه کردن از این امکانات فقط باید مدیر سرور مجازی در سرویس هایی مثل openspf.org برای mail server یک سری تنظیمات را انجام دهند و بعد از آن بسته به تنظیمات انجام شده یک رکورد خاص از نوع TXT برای mail server مرتبط دریافت میکند و این رکورد را در سرویس دهنده نام که همان DNS Server میباشد ایجاد میکند. با استفاده از این روش mail server کلیه آدرس های فرستنده ایمیل های دریافت شده را از راه رکورد TXT و با دقت بر تعریف های موجود در سرویس بررسی میکند و تعیین میکند که آیا نامه های دریافتی فرستنده ها از فیلتر SPF عبور کرده، تایید شده یا نه.

امیدورایم تا اینجا متوجه شده باشید که فرق بین SPF و DKIM چیست .