آموزش پشتیبان گیری از سرور مجازی

پشتیبان گیری از سرور مجازی در دنیای مجازی یکی از بهترین راه های حفظ امنیت اطلاعات شما می باشد. شما خواه عضوی از دارندگان مشاغل اینترنتی کوچک باشید، میزبان یک وب سایت شخصی ساده باشید، یا در یک سازمان اینترنتی درجه یک کار کنید، داده های شما همیشه مهم هستند. به دلیل آنلاین بودن عملکرد سرور مجازی، اطلاعات شما همیشه در معرض خطر هکرها، بد افزارها یا حتی حذف تصادفی است.

داشتن یک برنامه برای پشتیبان گیری از سرور مجازی و بازیابی مناسب برای محافظت از اطلاعات خود در برابر این حوادث غیر منتظره ضروری است. اگر نسخه هایی از فایل های مهم خود را نگه دارید و آن ها را در یک مکان جداگانه و ایمن ذخیره کنید، می توانید آن ها را بازیابی کنید.

فرکانس و زمان تهیه نسخه پشتیبان، به تعداد دفعات تغییر داده ها، مدت زمان تهیه نسخه پشتیبان، تعداد داده هایی که برای تکثیر نیاز دارید بستگی دارد. از آنجا که فرآیند پشتیبان گیری می تواند منابع زیادی از سرور مجازی را به خود اختصاص دهد، باید پشتیبان گیری خود را در بازه های زمانی مناسب برنامه ریزی کنید. 

گروه وب پویان برای سهولت پشتیبان گیری شما کاربران گرامی، در صفحه مدیریت سرور مجازی خریداری شده، یک پنل مخصوص قرار داده است، که شما به سادگی با چند کلیک می توانید از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید.

به یاد داشته باشید: پشتیبان گیری از سرور مجازی و بازیابی اطلاعات دو چیز متفاوت است. پشتیبان تهیه نسخه برداری از فایل ها است، در حالی که بازیابی، فرآیند بازیابی اطلاعات از نسخه پشتیبان شما است.

دو شکل اصلی برای پشتیبان گیری عبارتند از:

بازیابی فایل: بازیابی فایل یا پوشه ای که به دلیل اشکال در سیستم یا خطای انسانی خراب یا حذف شده است.
بازیابی کامل سرور: در  موقعیتی که احتمال می دهید تمام اطلاعات از بین برود، بازیابی کامل سرور، راه حل مناسبی می باشد.

 

انوع پشتیبان گیری از سرور مجازی

پشتیبان گیری سه نوع متداول دارد: کامل و Incremental و Differential.

 

پشتیبان گیری کامل

پشتیبان گیری کامل به طور مداوم بسیار ایده آل خواهد بود، زیرا این نسخه ها، نمونه جامع  و مستقل از خود اطلاعات هستند. با این حال، مدت زمان زیادی که برای اجرای پشتیبان گیری اختصاص داده می شود، معمولاً مانع استفاده از این روش می شود.

پشتیبان گیری کامل معمولاً به یک برنامه هفتگی یا ماهانه محدود می شود، اگرچه سرعت و ظرفیت روز افزون اطلاعات، باعث می شود پشتیبان گیری کامل به صورت روزانه، به پیشنهادی واقع بینانه تر تبدیل شود.

این روش بهترین راه حل در محافظت از داده ها را ارائه می دهد. یک نسخه پشتیبان کامل، توانایی بازیابی کامل کلیه فایل ها و پوشه ها را فراهم می کند.

با این حال، شما باید از یک مسئله امنیتی قابل توجه، مطلع باشید، هر نسخه پشتیبان کامل شامل تمام داده های شما است، پس اگر این پشتیبان گیری به طور غیرقانونی انجام شود و اطلاعات سرقت یا گم شوند، کل نسخه داده های شما می تواند در اختیار افراد سودجو قرار گیرد.

 

پشتیبان گیری از سرور مجازی کامل

 

مزایای پشتیبان گیری کامل

_ بازیابی اطلاعات به سرعت انجام می شود.
_ کل داده ها در یک فایل ذخیره می شود، این بدین معناست که مدیریت ذخیره سازی بهتر اتفاق می افتد.

 

معایب پشتیبان گیری کامل

_ عملیات پشتیبان گیری در مقایسه با سایر روش ها کمترین سرعت را دارد.
_ در مقایسه با دیگر روش ها فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارد.

 

 

پشتیبان گیری Differential

پشتیبان گیری Differential، تمام فایل هایی که نسبت به آخرین نسخه پشتیبان گیری کامل تغییر کرده اند را کپی می کند. این روش شامل هر داده ی جدیدی است که به هر روشی ایجاد، به روز شده یا تغییر یافته اند. اصطلاح پشتیبان گیری Differential از این مفهوم ناشی می شود که فقط داده هایی که نسبت به نسخه پشتیبان کامل “متفاوت” هستند کپی می شوند.

به عنوان مثال، اگر یک نسخه پشتیبان گیری کامل در روز یکشنبه انجام شود، روز دوشنبه از تمام فایل های تغییر یافته یا اضافه شده نسبت به یکشنبه، پشتیبان تهیه می کند. روز سه شنبه نیز از تمام فایل های تغییر یافته یا اضافه شده از یکشنبه، از جمله فایل های تغییر یافته در روز دوشنبه، پشتیبان گیری می شود. 

ایده استفاده از پشتیبان گیری Differential ناشی از صرفه جویی در فضای ذخیره سازی و زمان بازیابی است. از آنجا که در مقایسه با مقدار فایل های موجود در repository داده، اغلب تغییرات کمتری در داده ها ایجاد می شود، تهیه پشتیبان نسبت به پشتیبان گیری کامل زمان کمتری خواهد گرفت. البته اگر تعداد زیادی پشتیبان Differential قبل از پشتیبان گیری کامل بعدی تهیه شود، ممکن است حجم پشتیبان Differential بسیار زیاد شود.

 

پشتیبان گیری از سرور مجازی Differential

 

مزایای پشتیبان گیری Differential

_ زمان پشتیبان گیری در مقایسه با پشتیبان گیری کامل سریعتر است.
_ از آنجا که فقط از داده های تغییر یافته پشتیبان تهیه می شود، فضای ذخیره سازی کمتری گرفته می شود.
_ زمان بازیابی داده ها نسبت به دیگر روش ها سریعتر است زیرا برای بازیابی کل repository فقط به آخرین نسخه پشتیبان کامل و جدیدترین نسخه پشتیبان Differential نیاز است.

 

معایب پشتیبان گیری Differential

_ داده های پشتیبان در یک نسخه پشتیبان گیری Differential با هر چرخه پشتیبان گیری کامل به تدریج بزرگتر می شوند.
_ بازیابی تک تک فایل های پشتیبان ممکن است دشوار یا وقت گیر باشد زیرا باید در یک فایل حجیم آن ها را پیدا کنید.

 

 

پشتیبان گیری Incremental

پشتیبان گیری Incremental فقط داده هایی را که از زمان پشتیبان گیری قبلی تغییر کرده یا ایجاد شده اند را کپی می کند. این روش هنگامی استفاده می شود که مقدار داده ای که باید محافظت شود بسیار زیاد است و نمی توان هر روز پشتیبان کاملی از آن داده ها را تهیه کرد.

پشتیبان گیری Incremental باعث صرفه جویی در مدت زمان بازیابی داده ها و فضای ذخیره سازی می شود. عملیات پشتیبان گیری Incremental به یک نسخه پشتیبان کامل و سپس به تعداد برنامه ریزی شده، پشتیبان Incremental در طی یک دوره زمانی نیاز دارد.

به عنوان مثال، اگر پشتیبان گیری کامل در روز یکشنبه انجام شده باشد، دوشنبه یک کپی فوری از پشتیبان یکشنبه گرفته شده و از تمام فایل های جدید یا تغییر یافته نسبت به روز یکشنبه، پشتیبان تهیه می شود. روز سه شنبه فقط از فایل هایی که از روز سه شنبه تغییر کرده اند، پشتیبان گیری می کند تا زمانی که پشتیبان گیری کامل دیگری انجام شود.

 

پشتیبان گیری از سرور مجازی Incremental

 

مزایای پشتیبان گیری Incremental

_سریع ترین نوع پشتیبان گیری است زیرا فقطاز تغییرات نسبت به پشتیبان قبلی پشتیبان تهیه می کند.
_ فضای ذخیره سازی بسیار کمتری در مقایسه با روش های دیگر اشغال می کند.

 

معایب پشتیبان گیری Incremental

_ بازیابی کامل داده ها در مقایسه با سایر روش ها آهسته است، زیرا شما به اولین نسخه پشتیبان کامل تهیه شده و تمام مراحل پشتیبان گیری Incremental از آن زمان، نیاز دارید.
_ برای بازیابی آخرین نسخه از یک فایل، ابتدا باید تمام پشتیبان های Incremental که در آن وجود دارد را پیدا کنید.

 

نکات مهم پشتیبان گیری از سرور مجازی

1. تصمیم بگیرید که چه چیزی باید پشتیبان گیری شود و کجا

برای برخی ممکن است این امر بدیهی به نظر برسد، اما از قبل دانستن اینکه قصد دارید از چه داده ای پشتیبان گیری کنید بسیار ضروری است.

ممکن است چندین مقصد برای پشتیبان گیری شما وجود داشته باشد و دانستن اینکه کدام نسخه پشتیبان کجا ذخیره شده کار شما را ساده می کند.

به عنوان مثال، اگر پشتیبان گیری کامل از سرور را انجام می دهید، برای پیدا کردن یک فایل خاص دیگر لازم نیست تمام نسخه را جستجو کنید زیرا می دانید کجا ذخیره شده.

 

2. درباره راه حل پشتیبان گیری خود تصمیم بگیرید

نسخه های پشتیبان شما را می توان به صورت محلی، از راه دور یا ترکیبی از این دو ذخیره کرد.

تصمیم گیری در مورد اینکه چه داده ها یا پرونده هایی را نگهداری می کنید تعیین می کند کدام گزینه را انتخاب کنید. خوشبختانه، گزینه های زیادی در محدوده پشتیبان گیری محلی و از راه دور وجود دارد.

بسته به سیستم عامل دلخواه خود، می توانید از ابزارها و دستورات داخلی برای کپی و ذخیره فایل ها به صورت محلی استفاده کنید.

به شرطی که سرور شما غیرقابل دسترسی نباشد، می توانید به سرعت و به راحتی آن پرونده ها را بازیابی کنید.

Linux و Windows هر دو گزینه هایی برای تنظیم و نگهداری پشتیبان های محلی دارند.

در صورت عدم پاسخ دهی سرور یا از بین رفتن ناگهانی اطلاعات، پشتیبان گیری از راه دور به شما امکان می دهد از اخرین اطلاعات در دسترس پشتیبان گیری کنید تا خطر را به حداقل برسانید..

 

3. نسخه پشتیبان را قبل از نیاز به آن آزمایش کنید

تنظیم برنامه ایجاد پشتیبان برای سرور مجازی تنها بخشی از مسیر برای محافظت از داده های شما است.

اگر نسخه پشتیبان به روش صحیح تهیه نشود، همچنان شما می توانید در معرض خطر باشید. با آزمایش اطمینان حاصل می کنید که روش هایی که انتخاب کرده اید بهترین نتیجه را برای پروژه و محیط شما دارند.

در صورت بروز یک فاجعه، شما می دانید که اطلاعات شما در جای امنی قرار دارند و می توانند به راحتی بازیابی شوند.

 

پشتیبان گیری از سرور مجازی با پنل وب پویان

ممکن است تهیه پشتیبان به روش دستی، پیچیدگی های زیادی را به همراه داشته باشد، از این رو، وب پویان برای سهولت کار شما کاربران گرامی، در صفحه کاربری شما یک پنل پشتیبان گیری از سرور مجازی قرار داده تا شما با پرداخت هزینه کم و تهیه فضای پشتیبان، بتوانید به راحتی و بدون پیچیدگی، از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید.

 

در ادامه مراحل تهیه پشتیبان از داده ها با استفاده از پنل وب پویان را شرح داده ایم:

_ ابتدا شما وارد پنل کاربری خود می شوید. در آن جا در بخش محصولات یا سرویس های فعال، روی سرویسی که برای آن فضای پشتیبان قرار داده اید، کلیک کنید.

_ در صفحه مدیریت محصول، در کادر “ابزار های دیگر” دو آیکون “بکاپ” و ” زمان بندی بکاپ ها” وجود دارد.

 

پشتیبان گیری از سرور مجازی با پنل وب پویان

 

انتخاب آیکون بکاپ: 

با کلیک روی آیکون “بکاپ” برای شروع پشتیبان گیریاز سرور مجازی، باید ابتدا نوع فشرده سازی اطلاعات را مشخص کنید، یکی از انواع فشرده سازی ها LZO می باشد که یکی از معروف ترین الگوریتم های فشرده سازی داده است که روی سرعت فشرده سازی متمرکز است.

دیگری GZIP است که محبوب ترین روش فشرده سازی داده ها در وب است. این نوع فشرده سازی به شما امکان می دهد اندازه صفحات HTML و اسکریپت های سایت خود را کاهش دهید. 

سپس حالت فشرده سازی را انتخاب می کنیم. سپس با کلیک روی دکمه تایید، پشتیبان گیری شروع می شود.

حالت snapshot بدین صورت است که در همین لحظه اطلاعات را پشتیبان گیری می کنید. در حالت معلق، ابتدا سرور خود را به حالت تعلیق در می آورید و از آن پشتیبان گیری میکنید، در این صورت سرور روشن است اما شما به آن دسترسی ندارید. در حالت متوقف، سرور شما کاملا از کار باز می ایستد و به کار پشتیبان گیری می رسد.

 

انتخاب آیکون زمان بندی بکاپ ها: 

آیکون زمانبندی بکاپ ها برای پشتیبان گیری با زمانبندی دلخواه شما قرار داده شده است. با انتخاب این آیکون شما ابتدا باید ساعت و روزی که شما قصد دارید پشتیبان تهیه شود را انتخاب کنید، سپس طبق همان پشتیبان گیری عادی، نوع و حالت پشتیبان گیری از سرور مجازی را انتخاب کرده و با کلیک روی گزینه تایید، پشتیبان گیری شروع می شود.

 

با پایان یافتن فضای ذخیره سازی شما، سیستم اولین و قدیمی ترین نسخه پشتیبان را حذف کرده تا فضا برای پشتیبان گیری جدید باز شود.

 

 

به دلیل آنلاین بودن عملکرد سرور مجازی، اطلاعات شما همیشه در معرض خطر هکرها، بد افزارها یا حتی حذف تصادفی است. به همین دلایل گفته شده، پشتیبان گیری یکی از بهترین راه های حفظ امنیت اطلاعات شما می باشد.
پشتیبان گیری کامل
پشتیبان گیری Differential
پشتیبان گیری Incremental
ممکن است تهیه پشتیبان به روش دستی، پیچیدگی های زیادی را به همراه داشته باشد، از این رو، وب پویان برای سهولت کار شما کاربران گرامی، در صفحه کاربری شما یک پنل پشتیبان گیری قرار داده تا شما با پرداخت هزینه کم و تهیه فضای پشتیبان، بتوانید به راحتی و بدون پیچیدگی، از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید.