مزایا و معایب کنترل پنل cPanel چیست؟

کنترل پنل cPanel یکی از محبوب ترین کنترل پنل های موجود است. cPanel یک رابط گرافیکی آنلاین (GUI) مبتنی بر لینوکس است که به عنوان یک صفحه کنترل برای ساده سازی مدیریت وب سایت و سرور استفاده می شود. cPanel به شما امکان می دهد وب سایت های خود را پشتیبانی کنید، دامنه ها را مدیریت کنید، فایل های وب را سازماندهی کنید، حساب های ایمیل ایجاد کنید و موارد دیگر. بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خدمات سرور مجازی cPanel را جدا از بسته میزبانی خود به مشتریان ارائه می دهند.

دو رابط در cPanel وجود دارد، یک رابط کاربری به نام cPanel و یک رابط مدیریت سرور به نام Web Host Manager (WHM). در حالی که cPanel محدود به مدیریت یک حساب میزبانی تنها است، cPanel & WHM امکان مدیریت کامل سرور را فراهم می کند.

cPanel در رابط کاربری بسیار کاربرپسند، پاسخگو و دارای ساختار بسیار مفید در نظر گرفته شده است. هنگامی که دامنه را در سیستم عامل لینوکس خود میزبانی می کنیم، سیستم عامل لینوکس را با خط فرمان و GUI مدیریت می کنیم. اما cPanel  و WHM از ویژگی های بسیاری برخوردار است که آن را به میزبانی وب امیدوارکننده ای برای همه متخصصان حرفه ای فناوری اطلاعات و همچنین کاربران آماتور تبدیل می کند.

cPanel ابزاری اتوماسیون و رابط گرافیکی را برای ساده سازی فرآیند میزبانی وب طراحی کرده است. این نرم افزار از یک ساختار 3 لایه برای ایجاد راحتی در اختیار مدیران و دارندگان وب سایت های کاربر نهایی برای مدیریت جنبه های مختلف مدیریت وب سایت و سرور از طریق یک مرورگر استاندارد استفاده می کند.

توسعه دهندگان وب به طور کلی از انواع کنترل پنل هاستینگ اطلاع دارند و با آنها آشنایی دارند. بر این اساس، کنترل پنل ها یک پلت فرم تحت وب هستند که هدف آن ساده سازی روند مدیریت یک سرور است، که معمولاً گزینه های نصب را از طریق یک رابط کاربر گرافیکی با استفاده آسان نشان می دهد. در واقع گزینه های زیادی وجود دارد، اما cPanel و Plesk بهترین شناخته شده هستند.

قابل توجه ترین ویژگی cPanel تعداد کاربران در سراسر جهان است. بنابراین، یافتن راه حل برای مشکلات، نکات و توصیه های سایر کاربران، بدون احتساب تعداد زیادی از وبلاگ ها و انجمن های اختصاص داده شده به موضوع، بسیار آسان است. خیلی ها cPanel را فقط به این دلیل که استفاده از آن آسان است ترجیح می دهند.

بسیاری استفاده از رابط کاربری آن را از Plesk یا صفحه کنترل دیگر آسان تر می دانند. cPanel همچنین دارای یک نمودار یادگیری بسیار کوتاه است، به این معنی که حتی شخصی که هرگز از میزبانی وب استفاده نکرده است به راحتی عملکردهای مورد نیاز را پیدا خواهد کرد.

 

مزایا و معایب کنترل پنل cPanel

 

مزایا و معایب کنترل پنل cPanel

 

مزایای کنترل پنل cPanel

 

1. نصب آن بسیار آسان است

اولین مزیت کنترل پنل cPanel این واقعیت است که نصب آن بسیار آسان است. این کنترل پنل نیاز به حداقل 20 گیگابایت فضای دیسک موجود و حداقل 512 مگابایت حافظه رم دارد. مراحل نصب بسیار ساده است و در چند مرحله ساده ارائه می شود که کاربر به راحتی می تواند آنها را دنبال کند.

 

2. دارای رابط کاربری بسیار کاربر پسند

cPanel یک رابط کاربری مشتری زیبا ارائه می دهد. پیمایش با یک منوی مبتنی بر آیکون در صفحه اصلی بسیار آسان است، و کاربر را به ویژگی های مهمی که صفحه کنترل ارائه می دهد متصل می کند. رابط کاربری صفحه کنترل بسیار ساده و آسان است. رابط گرافیکی به گونه ای طراحی شده است که کاربرپسند و بسیار پاسخگو باشد. از این رو، کاربران هیچ مشکلی در مدیریت پنل روی سیستم خود پیدا نمی کنند.

cPanel دارای یک صفحه کنترل بسیار آسان برای است و بسیاری از شرکت های طراحی از این مزیت استفاده کرده اند. پوسته هایی مانند iCandy و cPanel XP 2004 طراحی رابط شگفت انگیزی را ارائه می دهند که می تواند شرکت شما را از رقبا جدا کند.

 

3. از دستورات آسان برای عملکردهای پیچیده پشتیبانی می کند

کاربران قادر به انجام کلیه کارهای اساسی و پیچیده مانند ارزیابی فضای موجود در دیسک خواهند بود. تعمیر و نگهداری سیستم و پشتیبان گیری سیستم را فقط با چند کلیک ساده می توان انجام داد.

 

4.cPanel می تواند در مجموعه وسیعی از سیستم عامل های پشتیبانی شده اجرا شود

cPanel می تواند در مجموعه وسیعی از سیستم عامل های پشتیبانی شده از جملهRedhat ،Free BSD ، CentOS ،Fedora ،Debian و Trustix: cPanel برای ارائه پشتیبانی از بسیاری از محبوب ترین سیستم عامل ها برای سرورهای وب توسعه یافته است.

 

5. cPanel با مرورگرهای مختلف سازگار است

 از طریق Firefox ،Chrome ،Opera و Safari ،Internet Explorer، کاربران می توانند cPanel را بدون مشکل اجرا کنند. علاوه بر این، cPanel می تواند از افزونه های نرم افزار شخص ثالث پشتیبانی کند که می تواند به کاربران در ایجاد وب سایت های پویا و قوی کمک کند.

 

6. افزودنی های مختلف برای این کنترل پنل موجود است

cPanel امکان استفاده از برنامه های شخص ثالث را در نرم افزار کنترل پنل خود آسان کرده است. محبوب ترین افزونه cPanel بدون شک Fantastico است که توسط Netenberg ساخته شده است. Fantastico یک برنامه نصب خودکار است که به مشتری میزبان اجازه می دهد اسکریپت ها را از کتابخانه ای با بیش از 50 کتاب در عرض چند ثانیه تنظیم کند. استفاده از این برنامه ها به نفع صاحبان وب سایت ها خواهد بود زیرا می توانند عملکرد سایت های مربوطه را بهبود بخشند.

 

7. کنترل پنل cPanel از محبوبیت بالایی برخوردار است

cPanel به طور گسترده توسط مشتریان بالقوه میزبانی وب پذیرفته شده است و بزرگترین نام در صنعت کنترل پنل میزبانی وب است و تقریباً توسط همه مشتریان بالقوه میزبانی وب شناخته شده است. این به مشتری احساس آشنایی می دهد، زیرا آنها می دانند که در حال دریافت یک سیستم کنترل پایدار هستند.

 

8. کنترل پنل cPanel قابلیت جابجایی دارد

قابلیت جابجایی cPanel بدان معناست که کاربر می تواند وب سایت را از یک شرکت میزبان به شرکت دیگر بدون مواجه شدن با مشکل فنی انتقال دهد. این انتقال مانند جریان آب کار می کند، بسیار روان است و هیچ گونه اشکال فنی ایجاد نمی کند.

 

9. با این کنترل پنل به روزرسانی وب سایت آسان تر است

وقتی یک وب سایت نه فقط در محصولات یا خدماتی که ارائه می دهد، بلکه در تعداد بازدیدهایی که کسب کرده رشد می کند، مدیر وب سایت چاره ای ندارد جز اینکه سایت خود را ارتقا دهد، به این معنی که پهنای باند و فضای وب آن را افزایش دهید. مدیریت منابع یک حساب باعث می شود وب سایت در هنگام افزایش ترافیک با سرعت و قدرت بیشتری بارگیری شود. و این را می توان با چند کلیک یک دکمه با استفاده از cPanel به دست آورد.

علاوه بر این، برنامه های زیادی وجود دارد که cPanel به کاربران خود ارائه می دهد. این برنامه ها از کتاب های مهمان وبلاگ ها، تابلوهای اعلانات و تجارت الکترونیکی است. همه این افزودنی ها می توانند به ایجاد یک وب سایت قوی و پویا کمک کنند. 

 

10. به روزرسانی های مکرر نرم افزار

cPanel اغلب به روزرسانی های نرم افزار خود را منتشر می کند. بسیاری از اوقات، به روزرسانی ها بصورت روزانه یا به صورت روزمره در دسترس هستند. این ثابت می کند شرکت cPanel، در ارائه یک محصول با کیفیت موفق است.

 

11. دارای قابلیت اطمینان و پشتیبانی بالا

cPanel به ندرت از شما پشتیبانی می خواهد و در عوض همیشه به عنوان پشتیبانی قابل اعتماد برای اعتماد به شما وجود دارد. cPanel توانایی تشخیص خودکار خطاها و راه اندازی مجدد سیستم را به صورت برای سرویس تازه سازی شده دارد.

 

 

cPanel همچنین میلیون ها کاربر خود را قادر به پس انداز در طول سالها کرده است. از آنجا که استفاده از cPanel نسبتاً آسان است، شخصی با مهارت های رایانه ای ابتدایی می تواند نقش مدیر وب سایت را بر عهده بگیرد. در واقع، دارندگان وب سایت خود می توانند این کار را انجام دهند. آنها دیگر نیازی به استخدام متخصص برای مدیریت سایتهای خود ندارند.

از آنجا که استفاده از cPanel بسیار آسان است، ارائه دهندگان خدمات میزبانی، شرکت های کوچک و متوسط می توانند در هزینه های نیروی کار صرفه جویی کنند زیرا نیازی به استخدام مدیران سیستم خبره ندارند. آنها همچنین می توانند حجم کار مدیر سیستم را به حداقل برسانند.

 

معایب کنترل پنل cPanel

_ cPanel بیشتر برای وب سایت های شرکت های کوچک و متوسط طراحی شده است. البته می تواند برای مشاغل کوچک تر مشکل ساز شود، زیرا ممکن است هزینه آن برای آنها و همچنین شرکت های نوپا کمی گران باشد. البته گروه وب پویان این مشکل راه حل نموده و این کنترل پنل را با هزینه بسیار مناسب در اختیار شما قرار می دهد.

 

_ طرح متفاوت برای WHM و cPanel کنترل پنل فروشنده ، که می تواند استفاده را برای کاربر دشوار کند: برخلاف cPanel محصول WHM یک طرح بندی قاب دار، با یک ناوبری کشیده در سمت چپ، و یک منوی مبتنی بر آیکون در پنجره سمت راست ارائه می دهد. اگرچه پیمایش در رابط Web Host Manager بسیار آسان است، اما می تواند برای برخی از کاربران گیج کننده باشد. بسیاری از نرم افزارهای دیگر صفحه کنترل از همان طرح اولیه برای کنترل پنل فروشنده و پنل کاربر نهایی استفاده می کنند.

 

_ رابط cPanel ممکن است آسان باشد اما بسیار حرفه ای نیست. بسیاری از وب هاست ها و مشتریان درمورد اینکه چگونه می توانند زمان بیشتری را برای تولید ویژگی های جدید برای صفحه کنترل صرف کنند ، اظهار نظر می کنند.

 

_ cPanel به کاربران اجازه نمی دهد بدون درخواست مجوز ابتدا به همه پرونده ها دسترسی داشته باشند. برای دسترسی به همه پرونده ها از cPanel باید مجوز کسب کنید.

 

 

cPanel یک کنترل پنل بسیار قدرتمند است. این مزایا بسیار بیشتر از معایب آن است، همانطور که می توانید از موارد بالا استنباط کنید. همانطور که می دانیم، انتخاب برترین کنترل پنل صرفاً بر اساس یک نظر است. cPanel را نمی توان بهترین دانست اما بیشترین کاربرد را دارد. تعداد زیادی صفحه کنترل قابل مقایسه در بازار وجود دارد و اصطلاح “بهترین” صرفاً یک نظر است. صرف نظر از این، cPanel قطعه ای عالی از نرم افزار میزبانی وب است و مطمئناً یک انتخاب عالی خواهد بود.

 

 

 

 

قابل توجه ترین ویژگی cPanel تعداد کاربران در سراسر جهان است. بنابراین، یافتن راه حل برای مشکلات، نکات و توصیه های سایر کاربران، بدون احتساب تعداد زیادی از وبلاگ ها و انجمن های اختصاص داده شده به موضوع، بسیار آسان است.
1. نصب آن بسیار آسان است
2. دارای رابط کاربری بسیار کاربر پسند
3. از دستورات آسان برای عملکردهای پیچیده پشتیبانی می کند
4.cPanel می تواند در مجموعه وسیعی از سیستم عامل های پشتیبانی شده اجرا شود
5. cPanel با مرورگرهای مختلف سازگار است
6. افزودنی های مختلف برای این کنترل پنل موجود است
7. کنترل پنل cPanel از محبوبیت بالایی برخوردار است
8. کنترل پنل cPanel قابلیت جابجایی دارد
9. با این کنترل پنل به روزرسانی وب سایت آسان تر است
10. به روزرسانی های مکرر نرم افزار
11. دارای قابلیت اطمینان و پشتیبانی بالا
_ طراحی عمده برای شرکت های کوچک
_ طراحی متفاوتWHM و cPanel
_ رابط ساده اما غیر حرفه ای
_ نیاز به درخواست مجوز برای دسترسی به پرونده ها