دسترسی غیر مجاز به IP شما و راه های پیشگیری از آن

امروزه، حریم خصوصی بخش حیاتی هر وب سایتی است که در اینترنت وجود دارد که می تواند یک موسسه مالی باشد یا یک وب سایتی که اطلاعات خاص خود را دارد، که هر کدام برای بقا به یک محیط امن نیاز دارند. این که یک شخص می تواند چه سوء استفاده هایی از IP شما داشته باشد و این که شما چگونه می توانید از این رخداد پیشگیری کنید، در این مقاله برای شما شرح داده شده است.

IP یا پروتکل داخلی، آدرس سخت افزار شبکه شماست که برای اتصال دستگاه شما به سایر دستگاه ها در شبکه یا اینترنت ضروری است. شما هرگز نمی توانید یک IP شبیه به IP های دیگر در اینترنت بیابید و یا ممکن نیست که  این آدرس بر اساس اعداد و شخصیت ها باشد.

یک IP نه تنها دستگاه های شما را شناسایی می کند بلکه سایر اطلاعات شما از جمله نام کشور شما، نام شهر شما، ارائه دهنده خدمات اینترنت یا ISP شما و کد پستی شما را نیز نشان می دهد.

امروزه از IP ورژن 4 استفاده می شود اما در ارائه 4 میلیارد آدرس IP محدودیت وجود دارد، بنابراین IP ورژن 6 به وجود می آید و می تواند تا تریلیون ها آدرس IP ارائه دهد تا نیاز دستگاه ها و کاربران متصل به اینترنت را بهتر برآورده کند. در همه جای دنیا IP ورژن 4 بر اساس تعداد بود اما IP ورژن 6 از روش هگزادسیمال برای ارائه آدرس های IP منحصر به فرد استفاده می کند. نمونه آدرس IPv6 IP: 4agr: 2925: 5656: 7: 300: t4bt: tc54: 48vt

IP خصوصی آدرس دستگاه های محاسباتی شما است که در مشاغل یا شبکه خانگی شما متصل شده اند و از دستگاه هایی که به شبکه شما متصل نیستند نمی توان به آن دسترسی داشت.  به عنوان مثال 192.168.1.1

با استفاده از تکنیک های مختلف می توانید آدرس IP خصوصی خود را به راحتی پیدا کنید. برای کاربران ویندوز ، به بخش CMD بروید و دستور ipconfig را وارد کنید. اگر از سیستم عامل mac یا لینوکس استفاده می کنید، دستور ipconfig  را در بخش Terminal خود وارد کنید.

اما اگر کاربر اندروید هستید، تنظیمات WiFi را باز کرده و روی نام شبکه کلیک کنید تا از آدرس IP مطلع شوید. برای کاربران iOS ، روی دکمه ‘i next کنار شبکه ای که به آن متصل هستند کلیک کنید.

آدرس IP عمومی در IP اصلی که به کسب و کار یا شبکه خانگی شما متصل است و برای همه کاربران منحصر به فرد است. همچنین شما را به دنیای اینترنت متصل می کند و می توانید با مراجعه به SupportAlly آدرس IP عمومی خود را پیدا کنید و آدرس IP عمومی و اطلاعات مرورگر را نمایش می دهد.

اکنون، شما درکی از آدرس های IP خصوصی و عمومی دارید، هر دو می توانند استاتیک یا پویا باشند. این آدرس های IP به شبکه دستگاه شما وصل شده و به صورت دستی کانفیگ شده اند که به عنوان آدرس های IP استاتیک یا IP ثابت شناخته می شوند. این آدرسهای IP ساکن هرگز به طور خودکار قابل تغییر نیستند. سرور مجازی هایی که شما تهیه می کنید از IP استاتیک یا IP ثابت استفاده می کنند.

در حالی که آدرس IP پویا به طور خودکار کانفیگ می شود و هنگام تنظیم روتر با اینترنت، آن را برای مدتی به شما اختصاص می یابند. این می تواند روتر اینترنتی شما باشد که یک آدرس IP به شبکه شما اختصاص می دهد.

 

راه های دسترسی غیر مجاز به IP شما

 

راه های دسترسی غیر مجاز به IP شما

این مسئله که افراد با آدرس IP شما چه کاری می توانند انجام دهند، در صورتی که شما می توانید از آدرس IP خود محافظت کنید، دیگر جای نگرانی ندارد. اما اگر خود را در جریان راه ها و تأثیرات احتمالی ریسک آدرس IP قرار دهید.، حتما مایل به خواندن ادامه مقاله خواهید شد.

_ اگر شما در سایت خود فایل هایی را تورنت می کنید، پیدا کردن آدرس IP شما برای همه مخربان سایت بسیار آسان است. آنها فقط لیست همتا را بررسی می کنند و تمام اطلاعات مربوط به نسخه سرویس گیرنده تورنت و آدرس های IP نشان داده می شود.

_ اگر به شخصی ایمیل ارسال کنید، وی می تواند عنوان یک ایمیل را که در آن IP پیدا می شود بررسی کند. به خاطر داشته باشید، همه سرویس های ایمیل آدرس IP شما را نشان نمی دهند. به عنوان مثال، Gmail فقط آدرس سرور نامه را نشان می دهد اما یاهو و Microsoft Outlook سایر اطلاعات مانند آدرس های IP را در عنوان ایمیل به اشتراک می گذارند. 

_ علاوه بر این، اگر وب سایتی را اجرا می کنید و آن را در رایانه خود (سرور وب) در خانه میزبانی می کنید. افراد می توانند CMD ها (Command Prompt) سیستم عامل های خود را باز کرده و دامنه وب سایت را پینگ کنند. خط فرمان آدرس IP وب سایت را به آنها بازمی گرداند. آن ها همچنین می توانند از یک ابزار جستجوی IP آنلاین برای انجام همان عمل استفاده کنند.

_ با بررسی فایل های ورودی به سرور وب سایتی که بازدید می کنید، آدرس IP شما پیدا می شود. به یاد داشته باشید، هر وب سایت به آدرس IP شما دسترسی دارد و آن را ذخیره می کند، اما این کار تنها توسط ادمین یا دارندگان وب سایت امکان پذیر است.

_ مردم می توانند از خدمات مختلفی بخاطر اینکه پیامشان را می خوانند و کدی را در تصاویر شفاف درج می کنند استفاده کنند. هنگامی که با پیام ایمیل ارتباط برقرار می کنید، سرویس هشدار داده و اطلاعات آدرس IP را ارائه می دهد.

_ رمز wifi خود را به اشتراک نگذارید زیرا اگر چنین کاری انجام دهید ، همه افرادی که از Wifi شما استفاده می کنند می توانند “آدرس IP من چیست” را در Google جستجو کنند و بلافاصله آن را مشاهده کنند.

_ ادمین گیم سرور ها، انجمن های مختلف و وب سایت های وبلاگ آدرس IP واقعی شما را می بینند به همین دلیل به راحتی می توانند شما را مسدود کنند.

_ اگر با هرگونه تبلیغ آنلاین تعامل داشته باشید  آدرس IP شما برای تبلیغ کنندگان نشان داده خواهد شد.

_ افراد همچنین می توانند از ابزارهای مختلفی برای ایجاد لینک به هر وب سایتی استفاده کرده و آن را برای شما ارسال کنند. با کلیک بر روی آن لینک خاص، از وب سایت واقعی بازدید خواهید کرد، اما همچنین به شخصی که آن را ارسال کرده است اجازه می دهد تا اطلاعات شما از جمله آدرس IP شما را ردیابی کند.

بنابراین، این ها دلایلی هستند که مردم ترجیح می دهند از سرور های موجود در دیتا سنتر برای سرور برای راه اندازی سایت خود بر روی سرور مجازی استفاده کنند.

 

موارد استفاده غیر مجاز از IP شما

 

موارد استفاده افراد از IP شما

شما باید از آدرس IP خود محافظت کنید تا از وقایع نامشخص جلوگیری کنید. موارد زیر کار های متداولی است که اگر کسی آدرس IP شما را داشته باشد، می تواند انجام دهد.

افراد می توانند به موقعیت مکانی شما، اطلاعات شخصی مانند کشور، شهر، ISP ، کد پستی دسترسی پیدا کنند، شما را با تبلیغات هدف قرار دهند و دسترسی به وب سایت های خاص را محدود کنند. هکر روش های مختلفی از جمله، جستجوی IP، لیست همسان در اینترنت، اشکالات HTML از طریق ایمیل، تبلیغات و بسیاری دیگر را امتحان می کند.

 

1. دسترسی شما را محدود کند

ارائه دهندگان محتوا مختلف با استفاده از آدرس IP شما با محدودیت های خاصی شما را هدف قرار می دهند که از دسترسی به محتوای وب سایت آن ها توسط شما جلوگیری شود. به عنوان مثال ، Netflix محدودیت هایی را براساس موقعیت های جغرافیایی قرار می دهد.

2. ارسال تبلیغات شخصی سازی شده

در صورتی که شما از مقاله ای بر اساس بهترین دوچرخه های سنگین بازدید کنید، آن را بخوانید و ببندید. بعداً، تبلیغات دوچرخه سنگین را در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی خود مشاهده خواهید کرد. دوچرخه های سنگین فقط یک مثال برای درک هستند، این مسئله می تواند شامل هر چیزی باشد. 

3. افراد می توانند IP های شما را بفروشند

فرد مخرب می تواند نقض داده ها را انجام دهد و هزاران اطلاعات مشتری را فقط با چند دلار به فروش برساند. همچنین مهاجمان ممکن است تعدادی آدرس IP از وب سایت های مختلف جمع آوری کرده و آنها را به یک دیتاسنتر برای فروش اضافه کنند. اگر کسی آدرس IP شما را خریداری کند، می تواند از آن برای جعل هویت یا فعالیت های کلاهبرداری دیگر استفاده کند.

4. دسترسی محدود به اطلاعات شخصی

با استفاده از آدرس IP شما نمی توان به شماره تلفن، نام، آدرس فیزیکی شما دسترسی پیدا کرد. افراد اگر مهارت کافی در هک کردن داشته باشند، می توانند از ISP شما مطلع شده و از حملات فیشینگ مختلف برای کشف اطلاعات محرمانه و شخصی شما استفاده کنند. مهاجمان سایبری همچنین سعی می کنند فعالیت ها و اقدامات آنلاین شما را برای به دست آوردن اطلاعات شخصی بیشتر ردیابی کنند. 

5. محدودیت های گیم سرور

بازیکن بازنده در صورت داشتن نقش ادمین می تواند شما را از مسابقه منع کند، بنابراین آنها در واقع آدرس IP شما را ممنوع یا در لیست سیاه قرار می دهند و فقط تا زمانی که کسی ممنوعیت را برداشته باشد می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

6. حملات DoS  یا DDoS

اگر افراد مخرب آدرس IP شما را بدانند، می توانند وب سایت شما را با درخواست های ناخواسته و ترافیک سرور میزبان شما با حملات DoS و DDoS سرازیر کنند. این معمولاً در بازی آنلاین اتفاق می افتد زیرا بازیکنان ناراضی از بازی از این نوع حملات برای بازیکنان دیگر استفاده می کنند.

7. نقض کپی رایت

آژانس های نظارت بر کپی رایت کشورهایی که از سیاست های سختگیرانه برخوردار هستند می توانند ترافیک تورنت شما را ردیابی کنند. اگر آن ها شما را در این فعالیت ها پیدا کنند، می توانند از ISP شما بخواهند اطلاعات شخصی شما را دریافت کند و بر اساس نوع جرم تورنت از شما شکایت کند.

 

راه های پیشگیری از دسترسی غیر مجاز به IP شما

 

راه های پیشگیری از دسترسی غیر مجاز به IP شما

1. از شبکه های مختلف WiFi استفاده کنید

اگر متوجه شده اید که شخصی آدرس IP شما را هدف قرار می دهد، پس سعی کنید از شبکه های مختلف WiFi استفاده کنید و پس از هر بازه زمانی بین آنها جابجا شوید. وقتی به یک شبکه متصل شدید، آدرس IP جدیدی دریافت خواهید کرد و به شما کمک می کند عامل خطر را کاهش دهید.

به خاطر داشته باشید ، این یک راه حل ایده آل نیست زیرا WiFi عمومی پر از تهدیدات سایبری و فقدان استانداردهای رمزگذاری است.

2. از داده تلفن همراه استفاده کنید

اگر اتصال Wifi متفاوتی ندارید، سعی کنید از داده تلفن همراه خود استفاده کنید اما برای محیط کسب و کار ارزشمند نیست. وقتی به داده تلفن همراه متصل شدید، از شبکه ارائه دهنده تلفن همراه با آدرس IP جدید استفاده می کنید.

3. با ISP خود ارتباط برقرار کنید

ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) مرجعی است که آدرس های IP را به شما اختصاص می دهد ، بنابراین شما می توانید برای تغییر آدرس IP یا دریافت آدرس IP پویا با ISP خود ارتباط برقرار کنید. آدرس IP پویا هنگام مراجعه به وب هر بار که آدرس IP جدیدی دریافت می کنید ، مزایای بسیاری دارد.

4. قوانین روتر و فایروال را به روز کنید

روتر دستگاه شبکه ای است که داده های شما را به شبکه ها هدایت و دریافت می کند و از فایروال برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز استفاده می شود. گذرواژه های ادمین را در فواصل زمانی معین تغییر دهید و گذرواژه های پیش فرض را حفظ نکنید. بیشتر مهاجمان سعی می کنند از رمزهای عبور پیش فرض برای حمله به هر شبکه استفاده کنند.

5. سیستم عامل ها و راه حل های آنتی ویروس را به روز کنید

برای اطمینان از محافظت از داده ها، سیستم عامل، برنامه های نرم افزاری و آنتی ویروس خود را به روز کنید. این ساده است، حداکثر تعداد لایه های امنیتی سطح بالاتری از امنیت را که هر کسب و کار نیاز دارد فراهم می کند. نرم افزار آنتی ویروس، URL های مخربی را که از ایمیل های فیشینگ منشا می گیرند مسدود می کند.

6. تنظیم حریم خصوصی برنامه های پیام رسان را تغییر دهید

فقط باید از طریق مخاطبین ارتباط مستقیم برقرار کنید و پیام یا تماس افراد دیگری را که نمی شناسید قبول نمی کنید. با تغییر این تنظیم حریم خصوصی، یافتن آدرس IP شما دشوارتر خواهد بود زیرا هیچ کس نمی تواند به جای مخاطبین با شما ارتباط برقرار کند.

 

_ دریافت اطلاعات و آدرس IP از طریق بررسی لیست همتا
_ دریافت IP از عنوان ایمیل در برخی سرویس دهندگان ایمیل
_ دریافت IP از طریق درج دامنه وب سایت در CMD
_ دریافت اطلاعات ورودی به وب سایت از جمله IP، توسط دارندگان آن وب سایت
_ دسترسی به IP با ارسال لینک تبلیغاتی
1. دسترسی شما را محدود کند
2. ارسال تبلیغات شخصی سازی شده
3. افراد می توانند IP های شما را بفروشند
4. دسترسی محدود به اطلاعات شخصی
5. محدودیت های گیم سرور
6. حملات DoS یا DDoS
7. نقض کپی رایت
1. از شبکه های مختلف WiFi استفاده کنید
2. از داده تلفن همراه استفاده کنید
3. با ISP خود ارتباط برقرار کنید
4. قوانین روتر و فایروال را به روز کنید
5. سیستم عامل ها و راه حل های آنتی ویروس را به روز کنید
6. تنظیم حریم خصوصی برنامه های پیام رسان را تغییر دهید