گیم سرور چیست؟

اگر شما اهل بازی های آنلاین باشید میدانید که برای بازی های مولتی پلیر تحت شکه بهتر است از گیم سرور به جای سرویس شبکه ای لوکال استفاده کنید.

چرا که راه اندازی یک سرویس شبکه ای لوکال هزینه های بالایی دارد، زیرا برای داشتن کفیت بالا در هر بخش آن باید هزینه زیادی صرف کرد به عنوان مثال داشتن اینترنت پر سرعت در ایران سخت و تقریبا غیر ممکن است.

همچنین تهیه سخت افزار به روز مانند هاردهای NVME و رم های DDR4 برای گیم سرور لوکال بسیار پرهزینه خواهد بود، درحالی که در گیم سرور شما نگرانی از بابت کیفیت اینترنت و قدرت سخت افزار ندارید و در هر زمان امکان ارتقای منابع سرور شما با هزینه اندک وجود دارد. سرور های مجازی آلمان وب پویان با هارد NVME و رم DDR4 ارائه میشوند که مناسب ترین گزینه برای گیم سرور هستند.

در گیم سرور، سرویس مورد نیاز بازی بر روی سرور نصب می‌شود و بازیکنان با اتصال از طریق اینترنت و ارتباط با سرور در کامپیوترهای خود و یا کنسول های خود می‌توانند به صورت آنلاین بازی کنند.

گیم سرور ها را میتوان از شرکت های ارائه دهنده خدمات سرور مجازی و سرور اختصاصی تهیه کرد. این شرکت ها گیم سرور ها را به دو صورت مدیریت شده و مدیریت نشده ارائه خواهند داد.

در حالت گیم سرور مدیریت شده هزینه بیشتری برای ارائه پشتیبانی های نرم افزاری و نصب و کانفیگ سرویس های بازی از شما دریافت خواهد شد اما در حالت گیم سرور مدیریت نشده سرور خام پس از نصب سیستم عامل به شما تحویل می شود و در ادامه کلیه فرایند های مربوط به نصب سرویس های بازی و کانفیگ های آن بر عهده خود شما می باشد.

انواع گیم سرور

گیم سرور ها سرور هایی هستند که یا به صورت سرور اختصاصی یا به صورت سرور مجازی ارائه میشوند. در این بخش به معرفی این دو نوع سرور میپردازیم.

گیم سرور اختصاصی

بازی های مولتی پلیر آنلاین برای اجرا نیازمند یک گیم کلاینت هستند که یا در خود بازی قرار دارد یا به صورت جداگانه روی سرور وصل شده اند. گیم سرور اختصاصی با مواردی مثل همگام کردن اقدامات داخل بازی، موقعیت بازیکنان و قوانین بازی بین بازیکنان سر و کار دارند.

گیم سرور های اختصاصی پیشرفت شما را ذخیره می کند تا بازیکنان بتوانند بازی را از جایی که ترک کرده اند شروع کنند.

همچنین این گیم سرور ها این توانایی را دارند که به تعداد تقاضاهای بسیار بالا با تاخیر بسیار پایین پاسخگو باشد، بدون این که داغ کنند و از کار بیفتند.

هردو نوع گیم سرور سطح امنیتی بالایی دارند و به شما اجازه میدهد نرم افزار امنیتی خود را نصب کنید؛ ولی سرور اختصاصی شما کنترل تمام و کمال در همه موارد از جمله مسائل امنیتی را در دست دارید.

گیم سرور مجازی

سرور مجازی سروری است که  میتوان تعدادی از آ ن را بر روی هر سرور اختصاصی ایجاد نمود . این سرور های مجازی هرکدام یک سیستم عامل و فضایی مستقل از سایر سرورهای مجازی دارند .

سرور مجازی معمولا برای مواردی استفاده میشود که نیاز کاربر از هاست اشتراکی فراتر باشد اما هنوز به سرور اختصاصی نرسیده باشد؛ ضمن این که هزینه های سرور مجازی از سرور اختصاصی کتر است.

ممکن است از سرور مجازی برای نصب یا تست نرم افزارهای آنلاین استفاده کرد. به عنوان مثال ، همین بازی های آنلاین، که در اینصورت از سرور مجازی به عنوان گیم سرور استفاده میشود.

با این که در سرور های مجازی شما منابع ذخیره سازیتان را با دیگر کاربران مشترکا در یک node استفاده میکنید و میزان ظرفیت رم و تعداد cpu های موجود در گیم سرور های مجازی به دلیل استفاده ی اشتراکی، خیلی کمتر از گیم سرور های اختصاصی هستند اما همچنان میتوانید یک گیم سرور مجازی بسازید.

بیشتر سرورهای مجازی دارای یک آدرس IP ثابت هستند که یک نیاز اصلی برای یک سرور بازی چند نفره است. از طرفی هزینه های گیم سرور های مجازی نسبت به گیم سرور اختصاصی مناسب تر هستند.

با این حال از دید یک کاربر، عملکرد گیم سرور اختصاصی و گیم سرور مجازی باهم تفاوتی ندارند.

Listen Server چیست؟

لیسن سرور ها از نظر عملکرد مانند گیم کلاینت ها هستند، منتها در لیسن سرور ها، یکی از بازیکنان به عنوان میزبان عمل میکند. و سرور تا زمانی که میزبان آنلاین است کار میکند. اگر میزبان اتصال خود را قطع کند، دیگر بازیکنان هم اتصالشان قطع میشود.

مزیت های گیم سرور

  • گیم سرور ها قابل ارتقا هستند.
  • تعداد کاربران بر حسب نیاز می تواند با هزینه ی کمی اضافه شود.
  • انجام بازی بدون هیچ محدودیت نرم افزاری و یا سخت افزاری.
  • بازی تیمی و با افراد دیگر از نقاط مختلف با اینترنت های مختلف.
  • قابلیت اضافه کردن یا حذف مود دارند.
  • با ایجاد یک لیست سفید یا لیست سیاه، میتوانید تعیین کنید چه کسی به سرور دسترسی داشته باشد یا نداشته باشد.

پارامترهای مهم در انتخاب گیم سرور

گیم سرور های بسیاری دردنیا وجود دارند که توسط ادمین های مختلف و پراکنده ای ساخته شده اند، از سرور های کوچک گرفته تا سرور هایی با هزاران نفر کاربر.

کنترل پنل گیمر ها و متنوع بودن حالت های بازی و امکان بازی بین پلتفرم های مختلف و امکانات دیگری که در اختیار بازیکنان قرار داده می شود و … نیز در شهرت یک گیم سرور نقش مهمی دارند.

ظرفیت فضای ذخیره سازی در سرور یکی از پارامترهای مهم در گیم سرور ها میباشد. میزان رم مورد نیاز و تعداد هسته های CPU و حتی در صورت لزوم تعداد سوکت های CPU در سرور گیم با توجه به نوع بازی مورد نظر و تعداد بازیکنانی که در لحظه به سرور متصل خواهند بود انتخاب خواهند شد.

حفظ امنیت گیم سرور اهمیت بسیار بالایی دارد، به عنوان یک مثال میتوان پیشگیری از حملات DDOS را در گیم سرور مد نظر قرار داد زیرا در صورت بروز حمله از جانب افراد مغرض کارایی سرور شما مختل خواهد شد و سرویس دهی به تمامی کاربران شما دچار اختلالات جدی خواهد شد. برای مطالعه بیشتر در خصوص حملات DDOS و اطلاعات بیشتر درباره DDOS چیست و به چه صورت اتفاق میافتد میتوانید در مقاله دیگری که به تفصیل به ان پرداخته ایم مطالعه کاملی داشته باشید.

گیم کلاینت چیست

برخی بازی ها به طور مستقیم میتوانند به سرور  متصل شوند، برخی هم برای اتصال به سرور نیازمند برنامه ای هستند تا آن ها را به سرور وصل کند. به این برنامه ها گیم کلاینت میگویند.

گیم کلاینت یک برنامه است که کاربر را به گیم سرور اصلی متصل میکند. این برنامه معمولا برای بازی های چند نفره آنلاین استفاده میشود. گیم کلاینت همچنین اجازه به اشتراک گذاری اطلاعات را بین کاربران میدهد.

با این حال گیم سرور ها یک سری اطلاعات منحصر به فرد برای هر بازیکن را در اکانت شخص به صورت اختصاصی نمایش میدهد. در نتیجه هر بازیکن زاویه دید شخصی و متفاوتی با دیگر بازیکنان دارد.

در یک گیم کلاینت چهار عملکرد اصلی رخ میدهد؛

  • دریافت ورودی ها وارسال آن ها به سرور، برنامه حرکات و عملیاتی که بازیکن در بازی آنلاین انجام میدهد را دریافت میکند و به سرور میرساند.
  • آنالیز اطلاعات، یعنی گیم کلاینت اطلاعاتی که دنیای بازی را می سازد مثل عملیات و تصاویر و … را رمزگشایی میکند و سپس آن ها را در رابط کاربری بازیکن به صورت گرافیکی ترجمه میکند.
  • بازخورد به اطلاعات، به صورتی که سرور اطلاعات پردازش شده را به گیم کلاینت میفرستد، سپس گیم کلاینت این اطلاعات را با توجه به زاویه دید بازیکن برای او به نمایش میگذارد. در نتیجه هر بازیکن نسبت به بازی یک دید شخصی دارد.
  • تنظیم سیستم؛ گیم کلاینت میتواند تمامی تغییراتی که در طول بازی رخ میدهد را تشخیص دهد، از جمله طرح بندی ها و تنظیماتی که بازیکن اعمال میکند. از آن جایی که بازی برای همه در یک زمان در حال اجرا است و بازیکنان مدام در حال انجام اقداماتی هستند، گیم کلاینت هم باید مدام اطلاعات را پردازش کند وسیستم را بر آن اساس تنظیم کند.

game-client-steam

گیم کلاینت steam چیست

یکی از گیم کلاینت های معروف و کاربردی، گیم کلاینت steam است. اگر شما گیم کلاینت Steam را انتخاب کنید به محض اینکه آن را نصب کنید و اکانت خود را در آن بسازید، قادر به استفاده از آن هستید. Steam روی ویندوز، لینوکس، مک و اندروید نصب میشود.

با ورود به فضای steam، شما لیستی از عملیات قابل اجرا را مشاهده خواهید کرد. مثلا اگر download را بزنید وارد بخش پرداخت میشوید و سپس بازی در بخش library دانلود میشود.

Steam به طور خودکار دانلود و نصب بازی ها را انجام می دهد ، پرونده های بازی محلی را در پوشه Steamapps خود قرار داده و آنها را در پس زمینه ذخیره می کند

برخی گیم کلاینت ها بازی های رایگان را هم پیشنهاد میدهند،به این صورت که شما میتوانید در قسمت store با فیلتر کردن، بازی های رایگان را انتخاب کنید و آن ها را دانلود کنید.

 

مزایای گیم کلاینت استیم

  • کتابخانه بزرگ بازی.
  • حالت تصویر بزرگ با کیفیت خوب
  • ابزار پیشنهاد بازی های متعدد
  • اشتراک کتابخانه
  • ابزار اسکرین شات
  • اشتراک کتابخانه
  • انتخاب فیلم و محتوای برنامه
  • حفظ دائمی اطلاعات

کانفیگ بازی ها روی گیم سرور

کانفیگ برگرفته از ترکیب System Configuration به معنای پیکربندی سیستم است. به کلیه مراحل آماده سازی یک سرور برای انجام یک کار خاص، کانفیگ سرور می گویند. که بر روی لینوکس و ویندوز انجام میشوند.

کانفیگ گیم سرور  کانتراستریک (CS)

بازی کانتر استریک یا Counter-Strike: Global Offensive یک بازی تیراندازی اول شخص است که به صورت چند کاربره طراحی شده است و یکی از اولین بازی هایی است که تحت شبکه اجرا میشود و هنوز هم طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد.

بازی-کانتر

برای کانفیگ گیم سرور کانتراستریک روی ویندوز لینوکس و مک ابتدا باید نرم افزار SteamCMD  را نصب کنید. در آن یک اکانت بسازید و سپس بازی کانتراستریک را دانلود کنید. بازی را باز کنید و وارد صفحه ی play شوید و official matchmaking را بزنید، سپس community server browser را انتخاب کنید. در آن جا لیست گیم سرور هایی را که میخواهید به آن متصل شوید وارد کنید. از این پس روی هر سرور که انتخاب کنید به آن متصل میشوید.

برای کانفیگ کانتراستریک بر روی سرور ها اوبونتو ابتدا از طریق ‌‌SSH به سرور خود متصل شوید و سپس ستورات زیر را وارد کنید.

کانفیگ کانتراستریک بر روی اوبونتو بسیار ساده است. برای این کار باید در ابتدا مطمین شوید که لایبرری lib32gcc1 بر روی سرور شما نصب میباشد. برای نصب لایببری lib32gcc1 بر روی اوبونتو دستور زیر را اجار کنید:

$ sudo apt-get install lib32gcc1

حال همه چیز برای نصب steamCMD بر روی اوبونتو آماده است و با دستور زیر فایل فشرده steamCMD را دانلود کنید:

wget https://steamcdn-a.akamaihd.net/client/installer/steamcmd_linux.tar.gz

پس از دانلود SteamCMD با دستور زیر فایل دانلود شده را از حالت فشرده در بیاورید که قابل اجرا شود:

tar xf steamcmd_linux.tar.gz

و اکنون به سادگی میتوانید SteamCMD را اجرا کنید:

./steamcmd.sh

حال شما باید در سایت steam یک حساب کاربری ایجاد کنید و با نام کارربری و پسورد خود در سرور لاگین کنید. ابتدا با دستور بالا وارد محیط steamCMD بشوید و سپس با دستور زیر وارد اکانت خود بشوید:

login <UserID> <password>

برای اجرای گیم سرور کانتراستریک در حالت های مختلف دستورات مختلفی باید وارد شوند. به عنوان مثال اگر قصد اجرای بازی در حالت Classic Casual را دارید دستور زیر را اجرا کنید:

./srcds_run -game csgo -console -usercon + game_type 0 + game_mode 0 + mapgroup mg_active + map de_dust2 + sv_setsteamaccount THISGSLTHERE -net_port_try

و به همین صورت برای اجرای بازی در حالت Classic Competitive دستور زیر را اجرا کنید:

./srcds_run -game csgo -console -usercon + game_type 0 + game_mode 1 + mapgroup mg_active + map de_dust2 + sv_setsteamaccount THISGSLTHERE -net_port_try

و برای اجرای بازی کانتراستریک بر روی سرور اوبونتو در مد Deathmatch باید دستور زیر را اجرا کنید:

./srcds_run -game csgo -console -usercon + game_type 1 + game_mode 2 + mapgroup mg_allclassic + map de_dust + sv_setsteamaccount THISGSLTHERE -net_port_try

کانفیگ گیم سرور ماین کرافت

بازی ماینکرافت یا Minecraft که دارای گرافیک پیکسلی است و طرفداران بسیاری دارد.

بازی-ماینکرافت

برای نصب گیم سرور ماین کرافت روی لینوکس، ابتدا باید مطمئن شویم دسترسی ROOT SSH به سیستم داریم.حداقل توزیع برای اعمال این گیم سرور، Ubuntu 16.04 and CentOS 7 هستند. و البته هرچقدر RAM گیم سرور شما بیشتر باشد تعداد بیشتری بازیکن میتوانند همزمان بازی کنند.

برای نصب گیم سرور ماین کرافت در لینوکس باید ابتدا JAVA و SCREEN نصب شده باشد. سپس یک پوشه در جایی که میخواهید اطلاعات گیم سرور خود را ذخیره کنید، بسازید. قبل از کانفیگ کردن سرور برنامه ی wget را دانلود کنید.

برای نصب ویژگی های گیم سرور ماین کرافت از کد زیر استفاده کنید.

"wget https://launcher.mojang.com/v1/objects/bb2b6b1aefcd70dfd1892149ac3a215f6c636b07/server.jar"

برای RUN کردن گیم سرور از کد زیر استفاده کنید.

java -Xmx1024M -Xms1024M -jar minecraft_server.1.15.2.jar nogui

اگر میخوهید از رابط کاربری گرافیکی استفاده کنید “nogui” را از کد حذف کنید.
در اینجا یک پیام “end-user license agreement” می آید که باید تایید کنیم. سپس پیام “
eula=false” را پیدا کنید و آن را به “eula=true” تغییر دهید. و ذخیره کنید.

سپس SCREEN را با کد زیر فعال کنید.

screen -S “Minecraft server 1”
نهایتا برای RUN کردن سرور کد java -Xmx1024M -Xms1024M -jar minecraft_server.1.14.4.jar nogui را یک بار دیگر وارد کنید.
حالا گیم سرور در پس زمینه درحال اجرا میباشد. برای این که SCREEN را ترک کنید CTRL + A, وD را بزنید.

بازی مورتال کمبت:

یک بازی مبارزه ای بسیار خشن و سرگرم کننده است. این بازی قابلیت شخصی سازی شخصیت ها را دارد. به طور مثال می توانید حرکت های خاص و ویژه ای به هر شخصیت اضافه کنید. این بازی روی پلی استیشن، ایکس باکس، ویندوز و اندروید قابل نصب است. برای دیگر سیستم ها میتوانید با استفاده از گیم کلاینت این بازی را نصب کنید.

mortal-kombat

حداقل سیستم مورد نیاز گیمرها برای اجرای بازی، ویندوز 7تا 10 64 بیتی، یک پردازنده چهار هسته‌ای Intel Core i5-750 یا AMD Phenom II X4/AMD Ryzen 3 1200، هشت گیگابایت حافظه RAM و کارت گرافیک GTX 670/GTX 1050 یا Radeon HD 7950/Radeon R9 270 است.

کانفیگ گیم سرور 7 Days to Die

داستان بازی به این صورت است که یک ویروس تمام انسان ها را به مردگان متحرک تبدیل کرده حالا شما به عنوان یک نجات یافته در بین این انسان های مرده هستید و باید به دنبال راه حل بگردید.

7daystodie

در اکانت استیم خود بازی 7DaysToDie را نصب کنید. سپس یک bat file در جایی که بازی ذخیره شده بسازید. بازی در  “C:\Program Files (x86)\Steam\SteamApps\common\7 Days To Die” ذخیره شده.

نام فایل را میتوانید مثلا startserver.bat بگذارید: 

@echo off

cls

echo starting sevendaystodie Dedicated Server

start 7DaysToDie.exe -batchmode -nographics -configfile=serverconfig.xml -dedicated

Pause

فایل serverconfig.xml را ویرایش کنید؛

<?xml version=”1.0″?>

<ServerSettings>

<property name=”ServerIP” value=”yourexternalip_not_127.0.0.1″/>

<property name=”ServerPort” value=”25000″/>

<property name=”ServerIsPublic” value=”true”/>

<property name=”ServerName” value=”InternationalFreaks”/>

<property name=”ServerPassword” value=”*****”/>

<property name=”ServerMaxPlayerCount” value=”64″/>

<property name=”GameWorld” value=”Navezgane”/>

<property name=”GameName” value=”t3″/>

<property name=”GameDifficulty” value=”2″/>

<property name=”GameMode” value=”GameModeSurvival”/>

<property name=”EnemySpawning” value=”true”/>

<property name=”ShowAllPlayersOnMap” value=”false”/>

<property name=”FriendlyFire” value=”true”/>

<property name=”BuildCreate” value=”false”/>

<property name=”DayNightLength” value=”20″/>

<property name=”DayCount” value=”0″/>

<property name=”FragLimit” value=”0″/>

<property name=”MatchLength” value=”0″/>

<property name=”RebuildMap” value=”false”/>

<property name=”ControlPanelEnabled” value=”true”/>

<property name=”ControlPanelPort” value=”8080″/>

<property name=”ControlPanelPassword” value=”******”/>

<property name=”TelnetEnabled” value=”false”/>

<property name=”TelnetPort” value=”25003″/>

<property name=”DisableNAT” value=”false”/>

</ServerSettings>

برای فوروارد کردن پورت کد های زیر را وارد کنید.

TCP/UDP 26900
UDP 26901-26902
TCP 8080-8082

برای شرو ع استفاده از سرور، حتما دوباره ذخیره ی تغییراتی که داده اید را چک کنید و سپس فایل startserver.bat را شروع کنید.

تاثیر پینگ روی گیم سرور

بازی های آنلاین چند نفره نیازمند این هستند که همه ی بازیکنان در لحظه از جریان بازی با خبر باشند، در  نتیجه اگر اینترنت شما پینگ بالایی داشته باشد رفت و برگشت اطلاعات طول میکشد و این مسئله باعث میشود شما در بازی ناگهان غیب شوید و ناگهان ظاهر شوید.

یا تصویری که میبینید از اصل اتفاقات بازی عقب تر باشد. یا حرکات در بازی منقطع و عجیب باشند. به علاوه در بازی های شوتر و رقابتی تا شما دست به کار شوید رقیب کار را تمام کرده!به طور معمول پینگ کمتر از ۲۰ یا ۳۰ میلی ثانیه در بازی های آنلاین یک پینگ عالی محسوب می‌شود که البته این عدد تا 90 میلی ثانیه هم قابل قبول است.

برای کاهش پیگ بهتر است از سرور مجازی های محلی استفاده کنید که برای شما پینگ کمتری را می آورد، برخی سرویس‌های مخصوصِ بازی و کاهش پینگ هم وجود دارد که تا حدودی به شما کمک میکند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد پینگ ، به صفحه ی پینگ چیست مراجعه کنید.