پروتکل زمان شبکه NTP

معرفی پروتکل زمان شبکه NTP

NTP یک پروتکل زمان شبکه میباشد که برای هم زمانی Clock میان سیستم های کامپیوتری در یک شبکه استفاده میشود. NTP که مخفف کلمات Network Time Protocol میباشد از پروتکل های قدیمی شبکه است که میخواهید کلیه کامپیوتر های شبکه را در کمتر از چند میلی ثانیه با زمان جهانی هماهنگ کند و اکثرا قادر است زمان را در بین میلی ثانیه روی اینترنت نگه دارد و همینطور به زمانی در حدود 1 میلی ثانیه در شبکه های Lan به شرایط خوب خودش برسد. پیاده سادی و دریافت و فرستادن Timestamps با استفاده از پروتکل UDP روی پورت 123 انجام میشود. همینطور میتوانید با پخش رادیویی یا فرستادن اطلاعات و پیغام ها از یک کامپیوتر اصلی به دبگر کامپیوتر ها برای انجام اینکار استفاده کنید. شما میتوانید با دنبال کردن این کقاله مفهموم پروتکل زمان شبکه NTP را دریابید.

NTP از UTC که مخفف کلمات Coordinate Universal Time میباشد برای منابع دقیق استاندارد زمانی استفاده میکند. UTC کاری میکند تا الگوریتم NTP بدون آنکه توجهی به تنظیمات نواحی زمانی در کل جهان مورد استفاده باشد. Time ZOne تقسیم بندی جغرافیایی جهان به 15 قسمت میباشد که از گرینویچ در انگلستان شروع میشود و وظیفه اش این است که ساعت مناطق جهان را نشان دهد. یکی از ویژگی های داشتن زمان دقیق ایت میباشد که Log ها و پیغام هایی که بوسیله دستگاه ها تولید میشوند میتوانید بهتر بررسی و جمع آوری شود. یعنی اگر 20 Rooter داشته باشیم و آن ها پیغام های متنوعی را تشات دهند و دارای یک زمان یکسان باشند ما به راحتی میتوانیم همه این پیام های مرتبط با این بازه زمانی در سرور مجازی را مشاهده کنیم که مهمولا این سرور مجازی با Syslog سرور معروف میباشد.

توصیه میشود که از NTP نسه 3 استفاده کنید تا با استفاده از ویژگی Authentication برای بروز کردن از آن استفاده کنید. جمع آوری Log های دستگاه های شبکه بسیار مهم میباشد تا اینکه قادر باشید از اتفاقات شبکه مطلع شوید و برای آنکه اطلاعات این Log ها بهتر مورد بررسی قرار دهید باید زمان همه دستگاه ها یکی باشد.