ویژگی های جدید اوبونتو ۲۰.۱۰

نسخه ۲۰.۱۰ اوبونتو به دنبال نسخه مهم بلند مدت 20.04 از اکتبر امسال منتشر شده است. هر کسی که اوبونتو را می شناسد، نقش نسخه های پشتیبان را نیز می داند. شماره نسخه های “YY.10” همیشه به معنی نسخه های میانی، کوتاه مدت و محدود است.

به همین دلیل کوتاه مدت بودن، بسیاری از کاربران این نسخه ها را نادیده می گیرند و تمرکز خود را روی نسخه های LTS با پشتیبانی طولانی مدت می گذارند که هر 2 سال یک بار در آوریل ارائه می شود. 

اوبونتو بر اساس معماری و زیر ساخت دبیان ساخته شده است و شامل نسخه های سیستم عامل سرور لینوکس، دسکتاپ و موبایل و لپ تاپ است. اوبونتو نسخه های به روز شده را هر شش ماه منتشر می کند و هر نسخه به مدت 9 ماه پشتیبانی رایگان دریافت می کند.

اوبونتو ۲۰.۱۰، با نام Groovy Gorilla بر اساس هسته لینوکس 5.8 است. از ویژگی های قابل توجه می توان به پشتیبانی از CPU های USB4 ، AMD Zen 3 و گرافیک Intel Ice Lake و Tiger Lake اشاره کرد.

اوبونتو ۲۰.۱۰ اولین نسخه دارای تصاویر دسک تاپ برای Raspberry Pi 4 و ماژول محاسبه 4 است. ماژول محاسبه 4 به کاربران این امکان را می دهد که هر کارت سازگار از جمله درایوهای NVMe را از طریق آداپتور وارد کنند.

در یک بررسی در مجله Full Circle نتیجه گیری شد: “در حالی که اوبونتو ۲۰.۱۰ یک نسخه SOLID است، اما به طرز حیرت انگیزی چند ویژگی جدید برای انتشار دارد که چرخه جدید توسعه اوبونتو را آغاز می کند. SOLID مخفف پنج اصل طراحی است که برای درک، انعطاف پذیری و نگهداری بیشتر طرح های نرم افزاری طراحی شده است.

احتمال انتخاب اوبونتو ۲۰.۱۰ Groovy Gorilla بیشتر بین طرفداران اوبونتو وجود دارد که همیشه می خواهند به روز باشند، اما گاهی اوقات نیز کاربرانی که فوراً به خاطر حل یک مشکل سخت افزاری خاص به یک نسخه kernel جدید نیاز دارند، نسخه های جدید غیر LTS را انتخاب می کنند.

نسخه های kernel جدید همیشه مورد استقبال قرار می گیرند زیرا kernel لینوکس جدید درایورهای سخت افزاری جدید و همچنین ارتقاء های خوب و رفع اشکال ها را برای استفاده از سخت افزار و سیستم فایل به ارمغان می آورد.

نسخه LTS اوبونتو 20.04 حتی پس از به روزرسانی نسخه اول Point Release 20.04.1 (آگوست 2020) هنوز از kernel 5.4 استفاده می کند.  kernel 5.8 به عنوان گسترده ترین توسعه kernel در سال های اخیر در نظر گرفته شده است و از جمله موارد دیگر، مشکل آزار دهنده مدیریت انرژی را برطرف می کند و در سیستم فایل های Flash-Friendly-File، exFAT و BTRFS پیشرفت های چشمگیری صورت گرفته است.

 

توزیع LTS اوبونتو

 

 

LTS به معنای پشتیبانی طولانی مدت است. در اینجا، پشتیبانی به این معنی است که در مدت اعتبار محصول یک تعهد برای به روز رسانی و نگهداری نرم افزار وجود دارد. اوبونتو LTS دارای تعهدی از سوی سازنده برای پشتیبانی به مدت پنج سال است.

در ماه آوریل، هر دو سال، یک LTS جدید ارائه می شود که در آن تمام پیشرفت های دو سال گذشته در یک نسخه به روز و غنی جمع شده است. با این حال ، برای کاربران فعال تر، در طول این دو سال هر شش ماه، نسخه های توسعه دهنده STS با پشتیبانی کوتاه مدت نیز وجود دارد. 

LTS در طول چرخه توسعه، به صورت مقطعی منتشر خواهد شد تا از عملکرد جدید سرور و سخت افزار دسک تاپ پشتیبانی عملیاتی شود.

 

توزیع STS اوبونتو

 

هر نسخه STS تا زمان انتشار بعدی حفظ می شود. نسخه بعدی LTS یا STS یک نسخه ارتقا یافته و به دنبال آن 3 ماه پشتیبانی عیب یابی اضافی است. توزیع های STS دارای ویژگی های جدید هستند و همچنین یک مسیر ارتقا منظم را ارائه می دهند.

کاربران هدف توزیع STS کسانی هستند که علاقه مند به پذیرش ویژگی های مهم جدید هستند و قادر به انجام چندین بار ارتقا در سال هستند.

 

ویژگی های جدید در اوبونتو ۲۰.۱۰

 

ویژگی های جدید در اوبونتو ۲۰.۱۰

 

1. رویدادهای تقویم در صفحه پیام:

برای استفاده از این ویژگی، باید برخی رویدادها را در برنامه تقویم GNOME که از قبل در اوبونتو نصب شده است، اضافه کرده باشید. اگر از تنظیمات حساب های آنلاین اضافه کنید، می توانید تقویم هایGoogle ، Microsoft یا Nextcloud خود را بدون هیچ تلاشی همگام سازی کنید.

 

2. نشانگر درصد باتری:

دیگر برای نمایش درصد باتری در بالای صفحه نیازی به نصب GNOME Tweaks ندارید. این گزینه اکنون در تنظیمات Power موجود است.

 

3. اشتراک WiFi با کد QR:

اوبونتو ۲۰.۱۰ اشتراک گذاری شبکه از طریق هات اسپات را کمی آسان تر می کند. به جای اشتراک WiFi hotspot با رمز عبور، اکنون می توانید یک کد QR ایجاد کنید که توسط دستگاه های تلفن همراه قابل دسترسی است و به hotspot متصل شوید.

 

4. نشانگر میکروفن خاموش:

این مورد کوچک اما مفید است. اگر میکروفن شما هنگام مکالمه صوتی یا تصویری بی صدا باشد یا هنگام ضبط صدا، می توانید نماد میکروفن خاموش را در بالای صفحه مشاهده کنید.

 

5. گزینه Restart در منوی Power Off:

یک تغییر کوچک. اکنون آسانتر است که با یک کلیک ماوس اوبونتو را ری استارت کنید زیرا می توانید گزینه ری  استارت را در زیر گزینه خاموش کردن در منوی وضعیت مشاهده کنید.

 

6. بهبود پشتیبانی از ورود به سیستم با اثر انگشت:

اگر لپ تاپ جدیدی با جایگاه اثرانگشت دارید، می توانید از این ویژگی لذت ببرید. اوبونتو ۲۰.۱۰ پشتیبانی بهتری از ورود با اثر انگشت دارد.

 

7. سازماندهی و ترتیب مجدد برنامه:

از قبل می توانید برنامه ها را در منو کشیده و رها کنید تا آنها را گروه بندی کنید. این گزینه کمی بهتر شده است زیرا اکنون می توانید آیکون ها را مطابق با اولویت خود در گروه برنامه قرار دهید.

همچنین، گروه فقط برخی از آیکون ها را در یک لحظه نمایش می دهد. نمادهای اضافی در صفحه بعدی نمایش داده می شوند.

 

8. پشتیبانی از Raspberry Pi 4:

اوبونتو سرانجام از Raspberry Pi با چند اما و اگر پشتیبانی می کند. می توانید از Ubuntu 20.10 arm64 در Raspberry Pi 4 با حداقل 4 گیگابایت RAM استفاده کنید. اندازه کارت micro SD باید حداقل 16 گیگابایت باشد.

 

9. پشتیبانی از kernel 5.8 و USB 4 (پورت Thunderbolt 3) و موارد دیگر:

اوبونتو ۲۰.۱۰ دارای kernel لینوکس نسخه 5.8 است و چندین پیشرفت پشتیبانی سخت افزاری دارد. شما دارای پشتیبانی از USB 4 (پورت Thunderbolt 3)، محدودیت صف پخش برای کیفیت بهتر اتصال WiFi هستید.

 

10. nftables جایگزین iptables می شود:

در اوبونتو ۲۰.۱۰، nftables اکنون به عنوان پیش فرض برای فایروال جایگزین ابزار قدیمی iptables قرار داده شده است.

iptables و nftable برای ایجاد و مدیریت قوانین فایروال در لینوکس هستند. هر دو ابزار توسط یک سازمان توسعه یافته اند. nftables جدیدتر است و سعی می کند ساختار فرمان پیچیده iptables را ساده کند.

 

11. ابزار اسکرین شات اصلاح شده:

ابزارهای تصویر زیادی برای اوبونتو در دسترس است. ابزارهایی مانند Flameshot از نظر ویژگی ها غنی هستند اما در سادگی هیچ چیزی از ابزار پیش فرض GNOME برتری ندارد. ابزار عکس GNOME تغییر یافته است و اکنون از ظاهری تمیز و جدید برخوردار است.

 

 

توزیع LTS نسخه هایی هستند که پشتیبانی بلند مدت دارند، توزیع STS نسخه هایی با پشتیبانی کوتاه مدت دارند.
۱٫ رویدادهای تقویم در صفحه پیام
۲٫ نشانگر درصد باتری
۳٫ اشتراک WiFi با کد
QR ۴٫ نشانگر میکروفن خاموش
۵٫ گزینه Restart در منوی
Power Off ۶٫ بهبود پشتیبانی از ورود به سیستم با اثر انگشت
۷٫ سازماندهی و ترتیب مجدد برنامه
۸٫ پشتیبانی از Raspberry Pi 4 
۹٫ پشتیبانی از kernel 5.8 و USB 4 (پورت Thunderbolt 3) و موارد دیگر
۱۰٫ nftables جایگزین iptables می شود
۱۱٫ ابزار اسکرین شات اصلاح شده
به دلیل کوتاه مدت بودن، بسیاری از کاربران نسخه های STS را نادیده می گیرند و تمرکز خود را روی نسخه های LTS با پشتیبانی طولانی مدت می گذارند که هر ۲ سال یک بار در آوریل ارائه می شود. احتمال انتخاب اوبونتو ۲۰.۱۰ Groovy Gorilla بیشتر بین طرفداران اوبونتو وجود دارد که همیشه می خواهند به روز باشند، اما گاهی اوقات نیز کاربرانی که فوراً به خاطر حل یک مشکل سخت افزاری خاص به یک نسخه kernel جدید نیاز دارند، نسخه های جدید غیر LTS را انتخاب می کنند.
 

 

 اوبونتو ۲۰.۱۰