هارد دیسک SAS چیست ؟

درهارد دیسک SAS، SAS مخفف Serial Attached SCSI است. وظیفه هارد SAS انتقال داده ها از نقطه به نقطه بین دستگاه های سخت افزاری است و از انتقال موازی استفاده نمیکند. به همین دلیل بازارخرید هارد دیسک SAS در دهه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافت.

هارد دیسک SAS جایگزین فناوری قدیمی تر Parallel SCSI می شود که اولین بار در اواسط دهه 1980 ظاهر شد. این هارد مانند نسخه قبلی خود، از مجموعه دستورات استاندارد SCSI استفاده می کند. این هارد با رابط SATA سازگار است که در دهه گذشته توسط هارددیسک ها به طور گسترده ای پذیرفته شده است. در نتیجه ، بسیاری از راه حل های ذخیره سازی هارد دیسک SAS شامل ترکیبی از درایوهای SATA مقرون به صرفه و درایوهای SAS با عملکرد بالاتر است.

هارد دیسک SAS امکان اتصال همزمان چندین دستگاه (تا 128) در اندازه و نوع مختلف را به طور همزمان با کابل های نازکتر و بلندتر نسبت به نسخه قدیمی تر خود فراهم می کند که انتقال سیگنال دو طرفه کامل آن از 3.0 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می کند.

مزایای هارد دیسک  SAS

هارد دیسک SAS نسبت به SATA سرعت بیشتری دارد، سرعت عملکرد هارد SATA از 5400 تا 7200 دور در دقیقه می باشد، در حالی که سرعت هارد دیسک SAS از 7200 تا 15000 دور در دقیقه است. هارد دیسک های SAS معمولاً در رایانه های سازمانی مورد استفاده قرار می گیرند که سرعت بالا و در دسترس بودن بسیار مهم مانند معاملات بانکی و تجارت الکترونیکی است.

هارد دیسک SAS در سیستم هایی که سرعت از ظرفیت آنها مهم تر است بسیار با ارزش هستند زیرا با افزایش سرعت چرخش سرعت دسترسی به اطلاعات بالا می رود. از طرفی قیمت این نوع هارد نیسبت به حجم آن در مقابل هارد SATA ارزان تر است.

اطمینان هارد دیسک SAS از درایوهای SATA اطمینان بیشتری دارند. طول عمر میانگین برای هارد دیسک SAS 1.2 میلیون ساعت در مقابل هارد دیسک SATA 700000 ساعت می باشد. قابلیت استفاده از 100% هارد دیسک SAS موجود است، برخلاف هارد SATA که در صورت پر شدن حجم، عملکردش پایین خواهد آمد.

معایب هارد دیسک SAS

اگر چه هارد های SAS از بسیار از جهات نسبت به هارد های SATA برتری دارند اما اگر بخواهیم فضایی که این دو هارد برای ذخیره سازی در اختیار کاربر قرار می دهند را مقایسه کنیم ، هارد های SAS باید پس از هارد های SATA قرار بگیرند چرا که از این نظر بسیار عقب تر از هارد های SATA می باشند.

درست است که سرعت عملکرد هارد دیسک SAS بالا است، اما هرچه سرعت چرخش روی این دیسک ها بیشتر باشد، میزان مصرف انرژی دستگاه و همچنین صدا و لرزش تولید شده نیز بیشتر می شود. و هزینه های نگه داری سیستم را بالا می برد.