مقایسه هارد SSD با هارد NVME

هارد SSD مخفف هارد Solid State Drive است، هارد SSD هیچ قسمت متحرکی ندارد و از این رو فاقد فرسودگی است، به همین دلیل عملکرد بهتری نسبت به هارد دیسک های سنتی دارند که دارای قطعات متحرک و چرخشی در داخل خود هستند.

از طرفی NVME یک استاندارد ارتباطی است که به ویژه برای SSD ها توسط کنسرسیومی از فروشندگان از جمله Intel، Samsung، Sandisk، Dell و Seagate تهیه شده است. هارد NVME در سرتاسر گذرگاه PCIe عمل می کنند، و درایو ها را از این که مجبور باشند بخشی از وظایف هارد دیسک را انجام دهد آزاد می کنند، در نتیجه درایو ها همان حافظه سریعی که هستند می مانند.

هارد SSD می تواند به اشکال مختلفی وجود داشته باشد، اگرچه معمولاً 2.5 ″ SATA و M.2 NVMe است، قالب های دیگری مانند mSATA و M.2 SATA و PCIe نیز وجود داشته است. در اصل هارد NVME یکی از اشکال هارد SSD است. این نمونه از سریعترین نوع هارد ها می باشد.

گروه وب پویان برای شما علاقه مندان به تهیه سرور مجازی، سرور مجازی ایران و سرور مجازی آمریکا را با هارد SSD و سرور مجازی آلمان را با هارد NVME را ارائه می دهد.

مقایسه هارد SSD با هارد NVME

هارد SSD چیست؟

هارد SSD در واقع نوع پیشرفته فلش مموری ها می باشد که برخلاف هارد دیسک‌ها، سازوکار مبتنی بر حرکت اجسام ندارد. در SSD ها اطلاعات در تعداد زیادی NAND Flash ذخیره می شود. NAND Flash ها نوعی فلش مموری با سرعت و پایداری بالا هستند که برای ذخیره اطلاعات نیازی به برق ندارند و قابل پاک کردن و برنامه ریزی مجدد هستند.

هارد SSD با این که می تواند اطلاعات را با سرعت بالا در درایو های خالی  وارد کند، اما پس از مدتی با نوشتن مقدار زیادی اطلاعات، این هارد ها کند می شوند. این مسئله به این دلیل است که، در هارد SSD درصورتی که بخواهیم یک سری فایل را در یک بلوک پاک کنیم یا تغییر دهیم انرژی زیادی مصرف می شود و هارد، تمام بلوک را حذف خواهد کرد.

بعد ها برای وارد کردن اطلاعات جدید، در صورتی که هارد پر باشد، باید به دنبال بلوک هایی بگردد که قبلا آن ها را جزء حذف شده ها قرار داده ولی اطلاعاتش را پاک نکرده. این روند پس از مدتی با زیاد شدن اطلاعات داخل هارد، زمان زیادی می برد و هارد SSD کند می شود.

راه حل این مشکل این است که برای باز نویسی اطلاعات در هارد SSD، ابتدا تمام اطلاعات را کپی کنید، سپس بلوک آن را پاک کنید و در مرحله آخر اطلاعات کپی شده به علاوه مواردی که قصد اضافه کردن آن را دارید را در یک بلوک جدید وارد کنید.

در گذشته قیمت هارد SSD  بالاتر از HDD بوده است که هم اکنون با پیشرفت های تکنولوژی تولید قیمت ها در حال افت هستند. هارد های SSD  برای ذخیره داده ها از بلاک ها استفاده می کنند و می توانند اطلاعات را به طور تصادفی از هر قسمتی بخوانند.

هارد SSD تا زمانی که فضای ذخیره سازی زیادی دارد، سرعت خواندن و نوشتن بالایی دارد، اما در صورتی که فضای ذخیره سازی کم شود، سرعت هارد هم بسیار پایین می آید و عملکرد هارد کم می شود. در نتیجه بهتر است حداقل یک چهارم فضای هارد را خالی بگذارید تا به خوبی کار کند.

هارد SSD با کابل به سیستم متصل می شود و با حداکثر سرعت 550 m/s عملیات read/write را انجام می دهد. تعداد دستور های قابل قرار گیری در صف، در هارد SSD حداکثر 256 عدد است.

 

مزایای هارد SSD

  • سرعت بالا به دلیل عدم وجود قطعات فیزیکی
  • کاهش زمان بالا آمدن سیستم
  • اجرا و آپلود سریع انواع نرم افزار و فایل
  • مصرف بهینه انرژی
  • سرعت بالای کپی و ذخیره فایل
  • سایز کوچک با توان مصرفی بالا
  • مقاومت بالا در برابر گرما لرزش و ضربه
  • اجرای هم زمان چند برنامه

معایب هارد SSD

  • عدم توانایی بازیابی اطلاعات
  • عمر کم یا به عبارت دیگر Write Cycle کم نسبت به هارد NVME
  • بهینه سازی نشده برای سیستم های قدیمی
  • در صورتی که بیشتر فضای هارد پر شده باشد، سرعت ذخیره سازی پایین می آید
  • کمیاب بودن هارد SSD
  • اطلاعات را برای پردازش به CPU ارسال  می کند وسرعت عملکرد را نسب به هارد NVME پایین می آورد.

 

هارد NVME چیست؟

هارد NVME یک نوع از هارد SSD می باشد که با پروتکل ارتباطی پیشرفته، توسط شرکت هایی همچون سامسونگ، اینتل و غیره ارائه شده. هارد NVME این امکان را دارد که حافظه فلش را مستقیماً از طریق PCIe اجرا کند، به همین دلیل هارد NVME تحت تأثیر محدودیت های رابط ATA قرار نمی گیرد.

هارد NVME در دو شکل متفاوت عرضه می‌شوند. یکی  هارد هایی با رابط m.2 که ۲۲ میلی‌متر عرض آن ها است و ممکن است ۳۰، ۴۲، ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ میلی‌متر طول آن ها باشد. دیگری طرح PCIe 3.0 است که روی شیار های PCIe 3.0 مادربرد نصب می‌شوند. این نوع هارد NVME می‌توانند روی کیس‌های بزرگ استفاده شوند.

در طراحی هارد NVME نوعی پروتکل استفاده شده است که قابلیت اجرای تعداد زیادی دستور به صورت موازی را دارد و در زمانی بسیار کم این چند هزار دستور را پردازش کند و خروجی آن را تحویل دهد. این نوع هارد عملیات read/write را با سرعت حدود 3 G/S انجام می دهد. هارد NVME توانایی قرار گرفتن تا 64 هزار دستور در هر صف را دارد.

هارد NVME با طراحی خود به سخت افزارها و نرم افزارهای میزبان اجازه می دهد تا از سطح موازی سازی SSD های مدرن به طور کامل استفاده کنند. در نتیجه، باعث بهبود عملکردهای مختلف نسبت به رابط های قدیمی می شود.

بدیهی است که سرعت هارد NVME دیگر رقیبان را از بین می برد. اما هنگام تصمیم گیری برای استفاده یا عدم استفاده از این نوع هارد  باید سایر اجزای اصلی رایانه را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر رایانه قدیمی تری با Core i3 نسل سوم، 4 گیگابایت رم و گرافیک یکپارچه دارید، نمی توانید مزایای سرعتی را که هارد  NVME فراهم می کند، بدست آورید.

 

مزایای هارد NVME

  • بالا بودن سرعت Read/Write 
  • کم بودن زمان load
  • دارای سیستم Caching قوی و دسترسی بهتر به دیتابیس
  • ارتباط مستقیم با مادربورد
  • پایداری بالا
  • پایین بودن seek time
  • پهنای باند بالا
  • مصرف انرژی پایین
  • دارای قابلیت multitasking بالا
  • سایز کوچک بدون حذف قابلیتی خاص
  • پردازش برخی اطلاعات در تراشه های خود هارد
  • سرعت حدود 16 برابر هارد SSD

معایب هارد NVME

  • قیمت بالا نسب به حجم 
  • مقاومت کمتر در برابر ضربه و نواسات برق، نسبت به هارد SSD

سرور مجازی با هارد SSD یا هارد NVME

از آن جایی که یکی از مزیت های مهم سرور مجازی، سرعت عملکرد آن است، استفاده از هارد SSD نسبت به هارد های قدیمی HDD بهتراست. در صورتی که شما قبلا  از هارد HDD استفاده می کردید، با استفاده از هارد SSD به خوبی متوجه تغییر سرعت خواهید شد.

این نوع هارد نسبت به هارد HDD فضای کمتری دارد به همین دلیل بهتر است برای میزبانی سایت ها استفاده شود که در آن بیشترین اهمیتف سرعت سایت است. هارد NVME  به دلیل دارا بودن قدرت بالا، برای سرور های مجازی که برای انجام پروژه ای سنگین و دیتابیس دار تهیه می شوند، بسیار مناسب است. 

در ایران به دلیل این که حداکثر پهنای باند در دیتاسنتر ها محدود است، حتی ظرفیت هارد SSD که از هارد NVME کمتراست برای انتقال داده ها نیز تکمیل نمی شود و نیازی به ضرفیت بیشتر نیست. به همین دلیل استفاده از هارد SSD در سرور های مجازی ایران بهترین کارایی ممکن را برای کسانی که قصد تهیه سرور مجازی داخل را دارند، فراهم می کند.

سرور های مجازی آلمان با هارد NVME با زیرساختی مناسب در ایران، مناسب برای وب سایت ربات یا اپلیکیشن. هارد NVME برای سرور مجازی سایت هایی مناسب است که نه تنها سرعت برای آن ها مهم است، بلکه ضرفیت و کیفیت عملکرد هم مهم است که این هارد نسبت به هارد SSD در خصوص ویژگی های گفته شده سطح بالاتری دارد.

برای استفاده از هارد در سرور سرور مجازی، هارد NVME مناسب تر است زیرا سرعت عملکرد سرور مجازی را بالاتر می برد. هارد NVME با سرعت بالای خود باعث می شود Latency کاهش یابد و فشاراز روی CPU و Ram برداشته شود.

 

 

 

سوال های متدوال مقایسه هارد SSD با هارد NVME

هارد SSD در واقع نوع پیشرفته فلش مموری ها می باشد که برخلاف هارد دیسک‌ها، سازوکار مبتنی بر حرکت اجسام ندارد. در SSD ها اطلاعات در تعداد زیادی NAND Flash ذخیره می شود. NAND Flash ها نوعی فلش مموری با سرعت و پایداری بالا هستند که برای ذخیره اطلاعات نیازی به برق ندارند و قابل پاک کردن و برنامه ریزی مجدد هستند.
هارد NVME یک نوع از هارد SSD می باشد که با پروتکل ارتباطی پیشرفته، توسط شرکت هایی همچون سامسونگ، اینتل و غیره ارائه شده. هارد NVME این امکان را دارد که حافظه فلش را مستقیماً از طریق PCIe اجرا کند، به همین دلیل هارد NVME تحت تأثیر محدودیت های رابط ATA قرار نمی گیرد.
بدیهی است که سرعت هارد NVME دیگر رقیبان را از بین می برد. با این حال هنگام تصمیم گیری برای انتخاب نوع هارد باید سایر شرایط را نیز در نظر بگیرید، به عنوان مثال در ایران به دلیل این که حداکثر پهنای باند در دیتاسنتر ها محدود است، ظرفیت هارد SSD برای سرور مجازی ایران کافی است، از طرفی هارد NVME برای سرور مجازی سایت هایی که نه تنها سرعت برای آن ها مهم است، بلکه ضرفیت و کیفیت عملکرد هم مهم است گزینه مناسب تری می باشد .
 
مقایسه هارد SSD با هارد NVME