مهمترین توزیع های لینوکس – بخش اول

سیستم عامل لینوکس و معرفی مهمترین توزیع های آن – بخش اول

سیستم عامل لینوکس و معرفی مهمترین توزیع های آن ، همانطور که می دانید سیستم عامل لینوکس دارای توزیع های بسیاری است که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود می باشند و با توجه به این ویژگی ها کاربردهای متفاوتی دارند ، از توزیع های سرور سیستم عامل لینوکس می توان به توزیع redhat ، Ubuntu ، Arch linux ، slackware ، CentOS ، Debian ، Fedora ، Gentoo و … اشاره نمود لازم به ذکر است که فقط تعدادی از این توزیع ها بسیار کاربردی و محبوب می باشند که در ادامه این مقاله به معرفی مهمترین آن ها می پردازیم تا راهنمای کاربران هنگام انتخاب و خرید سرور مجازی باشد .

سیستم عامل لینوکس چیست :

لینوکس یک هسته (kernel) است ، یک هسته قسمت اصلی سیستم عامل را تشکیل می دهد و تمامی کارهای مربوط به سیستم عامل از قبیل مدیریت حافظه ، سخت افزار ،کنترل داده ها و … را انجام می دهد . لینوکس به تنهایی سیستم عامل نیست و با استفاده از ابزارهایی که توسط GNU برای آن تولید شده است به یک سیستم عامل کامل تبدیل می شود وبه این خاطر است که گاهی لینوکس را گنو لینوکس می نامند ، با اضافه کردن برنامه های دیگر به آن می توان در مواردی مثل ایستگاه های کاری ، ابر رایانه ها و … استفاده کرد . به عبارتی لینوکس یک نمونه بازمتن سیستم عامل یونیکس است .

کرنل لینوکس :

کرنل یا همان هسته در واقع مرکز اصلی یک توزیع می باشد و هسته هر سیستم عامل مهمترین و اصلی ترین بخش آن سیستم است و کرنل لینوکس اولین بار توسط توروالدز طراحی شد که بیشترین نقش را در ایجاد تغییرات ایفا کرد . وقتی صحبت از لینوکس می شود منظور کرنل لینوکس است که یک توزیع اپن سورس است و افراد می توانند از طریق تغییر کدهای آن توزیع خاص خود را وجود آورند و به این دلیل است که لینوکس دارای توزیع های بسیاری است درواقع لینوکس یک پلتفرم انبوه سپاری توزیع شده است و وظیفه بنیاد لینوکس توسعه هسته لینوکس است

مزیت لینوکس نسبت به دیگر سیستم عامل ها :

از مهمترین و بارزترین مزیت های لینوکس می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • سرعت و قدرت بالا ، مناسب بودن برای برنامه نویسان
  • پایین بودن هزینه
  • پایداری و امنیت بالای آن
  • محیط کاربری متنوع
  • تطبیق با آخرین سخت افزارها

در مقاله بعد به ادامه معرفی مهمترین توزیع های لینوکس می پردازیم ، شرکت وب پویان در ارائه انواع سرور مجازی توزیع لینوکسی از جمله سرور مجازی دبیان ، سرور مجازی اوبونتو و سرور مجازی لینوکس همواره آماده به خدمت است .