سرور مجازی لینوکس و موارد استفاده آن

از موارد استفاده سرور مجازی لینوکس به غیر از میزبانی برای وب سایت، می توان به میزبانی برای ایمیل و به اشتراک گذاری فایل اشاره کرد. سیستم های مدیریت محتوا (CMS) اساساً برای ایجاد وب سایت هستند اما با ادغام، افزونه ها یا ماژول های دیگر می توانند استفاده های دیگری نیز داشت. 

البته موارد استفاده سرور مجازی لینوکس، تنها این چند مورد نیستند، بلکه این ها از مثال های مشهور هستند و کاربرد های دیگری نیز وجود دارد. سرور مجازی لینوکس اغلب در شرکت های میزبانی وب یافت می شود که بودجه کافی برای تهیه یک سرور اختصاصی دارند. 

یکی از سوالات متداول در مورد میزبانی سرور مجازی لینوکس این است که “چرا ما از لینوکس برای میزبانی سرور مجازی خود استفاده می کنیم؟” در اینجا چند دلیل آورده شده است:

یک دلیل انعطاف پذیری سیستم عامل لینوکس است. اگر بخواهید امروز به همه سرورهای مجازی ای که از لینوکس استفاده می کنند نگاهی بیندازید، می بینید که بسیاری از آنها نرم افزارهای منبع باز هستند. 

دلیل دیگر اینکه لینوکس یک نوع سیستم عامل بسیار کاربرپسند است. این بدان معنی است که هر کسی که با رایانه راحت باشد می تواند به راحتی از طریق گزینه های مختلف کانفیگ که لینوکس ارائه می دهد حرکت کند و حتی می تواند این کار را بدون استخدام شخصی برای انجام کار برای آنها انجام دهد.

علاوه بر این، ابزارهایی وجود دارد که می توانید آنها را در یک سرور مجازی لینوکس پیدا کنید که برای هر کسی که تازه با وب سایت خود شروع به کار می کند نیز بسیار مفید است.

در چند سال گذشته، سرور مجازی لینوکس به یکی از محبوب ترین پلت فرم ها برای مشاغل برای میزبانی وب سایت ها و سایر برنامه های خود تبدیل شده است. از این رو موارد استفاده سرور مجازی لینوکس بسیار بیشتر شده است. 

 

سرور مجازی لینوکس مزایای زیادی از جمله قابلیت پذیرش کاربر های متعدد به صورت همزمان، انعطاف پذیری بالا، هزینه کم و تغییرات ساده را ارائه می دهد. در زیر به این موارد پرداخته شده است:

پذیرش کاربر های متعدد همزمان: این مزیت اصلی استفاده از سرور مجازی لینوکس است. کاربران می توانند برای استفاده گروهی از سرور مجازی، این سرور را تهیه کنند.

انعطاف پذیری بالا: نصب سرور مجازی لینوکس بسیار آسان است، کاربر می تواند پلاگین ها و ابزارها را با توجه به نیاز خود نصب کند. شما می توانید به راحتی سرور را با توجه به نیاز خود اصلاح کنید. کاربر حتی می تواند فضا و پهنای باند خود را برای رفع نیازهای خود با هزینه کمتری تنظیم کند.

کم هزینه: از آنجا که سرور مجازی لینوکس یک فناوری open-source است، قیمت ها کاملاً مناسب بوده و تأثیر مستقیمی بر تجارت شما می گذارند. شما می توانید با کمترین هزینه میزبانی، از طیف گسترده ای از امکانات با استفاده از ارائه دهنده خدمات مجازی لینوکس بهره مند شوید. 

در زیر چند نمونه از موارد استفاده سرور مجازی لینوکس، به غیر از میزبانی وب سایت ها، ایمیل و اشتراک فایل، آورده شده است.

 

موارد استفاده سرور مجازی لینوکس

ویرایش فایل گروهی با سرور مجازی لینوکس

امروزه بسیاری از ابزارهای یادداشت برداری آنلاین در دسترس هستند، برخی از آن ها به عنوان مجموعه های اداری گروهی برای ویرایش اسناد و صفحات گسترده به صورت تیمی استفاده می شوند. شما ممکن است در گذشته برای ارائه تکالیف مدرسه یا پروژه کاری از G Suite یا Microsoft Office 365 استفاده کرده باشید.

هر دوی این برنامه ها می توانند ناخواسته کاربران را به سیستم عامل های شخص ثالث دیگری که حریم خصوصی را تضعیف می کند متصل کنند.

نرم افزار CryptPad.fr، توسط XWiki SAS، یک مجموعه اداری ابری متمرکز بر حفظ حریم خصوصی برای ایجاد اسناد، سخنرانی ها، نظرسنجی ها، کانال مدیریت پروژه است. شما می توانید CryptPad را با استفاده از Docker یا به صورت دستی روی سرور مجازی لینوکس خود نصب کنید.

علاوه بر آن Etherpad و EtherCalc را در GitHub در دسترس دارید. و کاربران Nextcloud می توانند با استفاده از برنامه Ownpad هر دو برنامه را در داشبورد ادغام کنند. همچنین شما می توانید برای ویرایشگر فایل صوتی رایگان آنلاین و تبدیل انواع پرونده ها، کوتاه کردن صدا، استخراج صدا از فیلم و موارد دیگر، FFmpeg را بررسی کنید.

 

سرویس ویدئو کنفرانس با سرور مجازی لینوکس

ویروس کرونا بسیاری از ما را به یادگیری برنامه های وب و دسک تاپ جدید برای کنفرانس های ویدئویی به جای جلسات حضوری وادار کرد. هر زمان کسی در مورد امنیت بزرگنمایی صحبت می کرد یا فرصتی پیش می آمد،  کاربران به Zoom سر می زدند. امروزه با استفاده از سرور مجازی لینوکس می توانید سرویس های ویدئو کنفرانس با کیفیت بالا را تهبه کنید.

ایجاد ارتباط از طریق پروتکل امن اینترنت از امنیت بیشتری برخوردار هستند اما همچنان در برابر حملات سایبری آسیب پذیر هستند. یکی از بهترین راه ها برای کاهش این مشکلات میزبانی از سرویس ویدئو کنفرانس خودتان است. این گزینه موارد بهتری از جمله ایجاد حریم خصوصی در مقابل بازدید کنندگان ناخواسته،امنیت بسیار بالا و گزینه های سفارشی سازی برای نیازهای کاربر را ارائه می دهد.

 

استریم رسانه با سرور مجازی لینوکس

در صورتی که قصد دارید فایل های چندرسانه ای را از خانه یا به صورت زنده پخش کنید اما به ویژگی های اضافی کنفرانس تلفنی با Jitsi نیازی ندارید، سرور مجازی لینوکس به شما آزادی کامل در مورد این پخش رسانه را می دهد. این امر همچنین می تواند موارد نقض قانون حق نسخه برداری هزاره دیجیتال (DMCA) را کاهش دهد.

Red5 یک برنامه استریم قدرتمند است که برای سرور مجازی لینوکس مناسب است. برخی از Red5 به همراه نرم افزار Open Broadcaster (OBS) یا Stream Labs fork، یک برنامه دسک تاپ رایج رایگان برای شخصی سازی استریم های صوتی، تصویری، استفاده می کنند.

 

شبکه اجتماعی با سرور مجازی لینوکس

نگرانی های ناشی از امنیت در رسانه های اجتماعی بسیاری از مردم را از فیس بوک و توییتر به سمت سیستم عامل های محرمانه تر از جمله Mastodon و GNU Social که می توانند به صورت خود میزبان باشند و Discord سوق داده است. این رسانه ها را می توان در سرور مجازی لینوکس راه اندازی کرد.

 

تست نرم افزار سرور با سرور مجازی لینوکس

گاهی اوقات، نمی توانید بدون تجربه نرم افزاری را نصب کنید، چرا که با گذشت زمان آسیب پذیری های بیشتری را برای سایت شما به بار خواهد آورد.

در صورت نیاز به اتخاب بین وب سرور Nginx در مقابل Apache، در صورت نیاز به تست عملکرد وب سایت، در صورت نیاز به آزمایش برنامه وب خود را روی وب سرور دبیان، اوبونتو یا CentOS، شما می توانید از سرور مجازی لینوکس استفاده کنید.

 

تقویت امنیت سرور با سرور مجازی لینوکس

در صورتی که شما به فکر امنیت سایت خود هستید برای شروع، می توانید از سرور مجازی لینوکس برای تقویت سیستم استفاده کنید. به عنوان مثال از cPanel VPS hardening  می توان به عنوان یک آغازگر برای سرور مجازی cPanel استفاده کرد. Email authentication improvements، خطرات رایانامه تجارت (BEC) و حملات جعلی را کاهش می دهد.

در صورتی که به فکر امنیت بیشتر هستید می توانید VirtualBox را بارگیری کنید و ابزارهای مختلف تست نفوذ کالی لینوکس را برای سرور مجازی لینوکس خود امتحان کنید. 

 

 

از موارد استفاده سرور مجازی لینوکس به غیر از میزبانی برای وب سایت، می توان به میزبانی برای ایمیل و به اشتراک گذاری فایل اشاره کرد. سیستم های مدیریت محتوا (CMS) اساساً برای ایجاد وب سایت هستند اما با ادغام، افزونه ها یا ماژول های دیگر می توانند کارهای دیگر را نیز انجام دهند. از جمله: ویرایش فایل گروهی، سرویس ویدئو کنفرانس، استریم رسانه ، شبکه اجتماعی، تست نرم افزار سرور ، تقویت امنیت سرور . 
پذیرش کاربر های متعدد همزمان: کاربران می توانند برای استفاده گروهی از سرور مجازی، این سرور را تهیه کنند. انعطاف پذیری بالا: شما می توانید به راحتی سرور را با توجه به نیاز خود اصلاح کنید. کاربر حتی می تواند فضا و پهنای باند خود را برای رفع نیازهای خود با هزینه کمتری تنظیم کند. کم هزینه: در سرور مجازی لینوکس قیمت ها کاملاً مناسب بوده و شما می توانید با کمترین هزینه میزبانی، از طیف گسترده ای از امکانات با استفاده از ارائه دهنده خدمات مجازی لینوکس بهره مند شوید.