رابط کاربری گرافیکی لینوکس

در صورتی که شما از سرور مجازی لینوکس استفاده می کنید، داشتن یک رابط کاربری گرافیکی لینوکس مناسب، از مهمترین خواسته های شماست.برای یافتن بهترین رابط کاربری، آزمایش همه گزینه ها کاری بسیار وقت گیر و خسته کننده است. رابط کاربری گرافیکی یا GUI نوعی رابط کاربری است که از طریق آن کاربران از نمایشگرهای دستگاه های خود به وسیله آیکون های گرافیکی و نشانگر صوتی با سیستم های الکترونیکی تعامل برقرار می کنند. 

تقریبا همه چیز سرور مجازی لینوکس قابل انتخاب است. شما می توانید توزیعی متناسب با نیازهایتان، نرم افزاری که به شما در تولید بیشتر کمک می کند، سرورهایی که به تجارت شما می پردازند و دسک تاپی که تجربه شما را کارآمد و موثر کند، را انتخاب کنید. 

امروزه رابط های کاربر گرافیکی به یکی از استاندارد های کاربر در برنامه نویسی  تبدیل شده است و به کاربران امکان کار بصری کامپیوتر و سایر دستگاه های الکترونیکی را از طریق دستکاری مستقیم آیکون های گرافیکی مانند دکمه ها، پنجره ها، زبانه ها، منوها، مکان نما می دهند.

نشانگر ماوس بسیاری از رابط های کاربری گرافیکی مدرن از ویژگی های تعامل صفحه لمسی و فرمان صوتی برخوردار هستند. در اینجا لیستی از بهترین رابط ها برای توزیع های لینوکس به همراه مزایای آنها برای شما معرفی کرده ایم.

 

بهترین رابط کاربری گرافیکی لینوکس

یکی از جنبه های جالب لینوکس برخلاف ویندوز و مک، پشتیبانی از تعداد زیادی رابط کاربر گرافیکی است، این امر باعث شده است که کاربران بتوانند متناسب با نیازهای خود محیط مناسب دسکتاپ را برای کار با آن انتخاب کنند.

بهترین رابط کاربری گرافیکی لینوکس

1. رابط کاربری گرافیکی لینوکس GNOME 3

GNOME یکی از محبوب ترین های رابط کاربری گرافیکی لینوکس است، این برنامه رایگان و open source، در عین حال قدرتمند و آسان است. این نرم افزار از ابتدا طراحی شده است تا به کاربران دسکتاپ لینوکس یک تجربه فوق العاده و مهیج ارائه دهد. 

آخرین نسخه پایدار GNOME 3 با اجزای برجسته و ویژگی های زیر ارائه می شود:

  • از Metacity به عنوان مدیریت پنجره پیش فرض استفاده می کند.
  • با Nautilus به عنوان مدیریت پرونده پیش فرض همراه است.
  • با استفاده از یک سیستم پیام رسان مناسب از اعلان های دسک تاپ پشتیبانی می کند.
  • روشن، خاموش کردن اعلان های دسک تاپ و بسیاری موارد دیگر را فعال می کند.

 

2. رابط کاربری گرافیکی لینوکس KDE Plasma 5

KDE یک رابط کاربری گرافیکی لینوکس شناخته شده، قدرتمند و کاملاً قابل تنظیم است که به منظور در اختیار قرار دادن کنترل به کامل کاربران دسک تاپ روی دسک تاپ طراحی شده است.

آخرین نسخه از سری دسکتاپ KDE، پلاسما 5 است که چندین پیشرفت و ویژگی های جدید را به ارمغان آورده است. 

تعدادی از اجزای برجسته و ویژگی های جدید در پلاسما 5 با استفاده از Qt 5 و فریم ورک 5 ساخته شده اند:

  • مدیریت پرونده Dolphin 
  • مدیریت پنجره Kwin 
  • پشته گرافیکی به روز شده عملکرد گرافیک را روان تر می کند.
  • بهبود کار در قسمت اعلان دسک تاپ
  • پشتیبانی بهتر از صفحه نمایش با تراکم بالا یعنی DPI بالا

 

3. رابط کاربری گرافیکی لینوکس Cinnamon Desktop

پروژه Cinnamon شامل، پوسته GNOME، محافظ صفحه نمایش Cinnamon، دسکتاپ Cinnamon، منوهای Cinnamon همراه با بسیاری موارد دیگر است.

دسک تاپ Cinnamon یک شاخه از محیط دسک تاپ GNOME است، این محیط دسک تاپ پیش فرض در Linux Mint همراه با MATE است.

سایر پروژه های جزئی و اجزای سازگار در دسکتاپ Cinnamon شامل موارد زیر است:

  • مدیریت نمایش MDM
  • مدیریت پرونده Nemo
  • مدیریت پنجره Muffin 
  • مدیریت جلسه Cinnamon
  • ابزاری برای کانفیگ بلوتوث به علاوه موارد دیگر.

 

4. رابط کاربری گرافیکی لینوکس MATE Desktop

MATE یک رابط کاربری گرافیکی لینوکس جذاب است، که در راستای گسترش GNOME 2 است. این رابط کاربری روی لینوکس و بسیاری از سیستم های مشابه یونیکس کار می کند. این برنامه با تعدادی از برنامه های پیش فرض مانند مدیر پرونده Caja، ویرایشگر متن Pluma، ترمینال MATE و موارد دیگر همراه است.

 

5. رابط کاربری گرافیکی لینوکس Xfce 

اگر به دنبال یک رابط کاربری گرافیکی لینوکس مدرن، open source، سبک و با کاربرد آسان برای لینوکس و چندین سیستم مشابه یونیکس مانند Mac OS X ، * BSD ،Solaris و بسیاری دیگر هستید، باید توجه کنید Xfce. سریع و مهمتر از همه کاربر پسند است و از منابع سیستم کمی استفاده می کند.

این رابط کاربری زیبا همراه با ویژگی های زیر به کاربران ارائه می دهد:

  • مدیریت ویندوز Xfwm
  • مدیریت پرونده Thunar
  • مدیریت کاربر برای مقابله با ورود به سیستم های نادرست.
  • مدیریت دسک تاپ برای تنظیم تصویر پس زمینه، آیکون های دسک تاپ و موارد دیگر.

 

6. رابط کاربری گرافیکی لینوکس LXQt 

LXQt همچنین یک رابط کاربری گرافیکی لینوکس رایگان ، open source، سبک، ساده و سریع است. این محصول به طور خاص طراحی شده است و به دلیل استفاده بسیار مناسب از منابع سیستم مانند مصرف کم CPU و RAM، یک محیط دسک تاپ توصیه شده برای سرورهای ابری و ماشین های قدیمی است.

این رابط کاربری پیش فرض در Knoppiz ،Lubuntu و چند توزیع کمتر شناخته شده لینوکس است، برخی از اجزای برجسته و ویژگی های آن در زیر ذکر شده است:

  • مدیریت جلسه lxsession
  • lxterminal ، شبیه ساز ترمینال
  • lxqt-runner به عنوان راه انداز سریع برنامه
  • از چندین زبان بین المللی پشتیبانی می کند.
  • یک رابط کاربری ساده و زیبا
  • پشتیبانی از یک جز integrated برای صرفه جویی در انرژی
  • پشتیبانی از چندین میانبر صفحه کلید

 

7. رابط کاربری گرافیکی لینوکس Enlightenment 

Enlightenment در ابتدا به عنوان یک پروژه مدیریت ویندوز برای سیستم x11 شروع شد. امروزه، این پروژه شامل یک رابط کاربری گرافیکی لینوکس کامل، سیستم عامل های رابط کاربر تلفن همراه و تلویزیون نیز شده است. 

از کتابخانه های ایجاد شده برای ساخت چندین برنامه دسک تاپ و همچنین نمایشگر تصویر ، پخش کننده فیلم و شبیه ساز ترمینال و موارد دیگر، با کارهای آینده در آینده روی یک IDE کامل ، استفاده خواهد شد.

 

مزایای رابط کاربری گرافیکی لینوکس

مزیت رابط کاربری گرافیکی لینوکس بهبود چشمگیر در کاربرد برای یک فرد با اطلاعات متوسط است. ویژگی های رابط کاربری گرافیکی از موارد آشنا مانند کشیدن و رها کردن برای انتقال پرونده ها و از آیکون های آشنا مانند سطل زباله برای پرونده های حذف شده استفاده می باشد.

رابط کاربری گرافیکی محیطی ایجاد می کند که در آن تنظیمات از صفحه رایانه به راحتی کنترل می شوند و کاربر بدون هیچ گونه تمرین قبلی یا دانش زبان های رایج می تواند از آن استفاده کند. 

مزایای رابط کاربری گرافیکی لینوکس

مزیت شماره ۱ – رابط کاربری گرافیکی لینوکس از طریق شفافیت و کنترل، امکان تعامل را فراهم می کند.

هدف اصلی هر رابط کاربری گرافیکی ارائه نوعی شفافیت است که به کاربرانش امکان می دهد به سرعت و به راحتی با آن تعامل  کنند.

ما همه به عنوان کاربران لینوکس، به دنبال محیطی هستیم که بتوانیم آن را کنترل کنیم و همیشه مجبور نباشیم تنها به روش دستوری ارائه شده آن را انجام دهیم.

 

مزیت شماره ۲ – رابط کاربری گرافیکی لینوکس موثر،دسترسی کاربر را تسهیل می کند. 

با طراحی یک رابط کاربری گرافیکی موثر، وقتی کاربر کاری را انجام می دهد، او در حالت معلق باقی نمی ماند تا دستور انجام شود و به سادگی به او پاسخ داده می شود. 

رابط کاربری گرافیکی موثر به تجارت شما کمک می کند تا به جلو حرکت کند و اطمینان حاصل می کند که مخاطبان شما دستیابی به اهداف خود را در هر بازدید ساده می دانند.

 

مزیت شماره ۳ – طراحی رابط کاربری گرافیکی خوب می تواند به برطرف کردن نیاز مخاطب کمک کند.

رابط ها برای کمک به کاربران در تعامل با عوامل غیر فیزیکی در فضای دیجیتال وجود دارند. رابط کاربری گرافیکی خوب با ایجاد یکپارچگی ویژگی هایی که کاربران شما می خواهند، مانند کنترل صدا، تعامل حرکات قابلیت استفاده و کارایی، طراحی را بهبود می بخشد.

یکی از مزیت های اصلی طراحی رابط کاربری گرافیکی لینوکس، ایجاد اطمینان از پشتیبانی هر صفحه از عملکردی است که ارزش واقعی را به کاربر تحویل می دهد. صفحه هایی با یک هدف مشخص و واضح همیشه ارزش ملموسی را ارائه می دهند و تعاملات را تسهیل می کنند.

 

مزیت شماره ۴ – رابط های کاربری گرافیکی لینوکس توجهات را جلب و آن ها را حفظ می کند.

یکی از اصلی ترین مزایای طراحی رابط کاربر، توانایی استفاده از عناصر بصری جذاب برای جذب و جلب توجه کاربر برای مدت زمان طولانی است.

یک رابط موثر نیاز توضیح بیش از حد همه چیز را از بین می برد و در عوض به شما کمک می کند اطلاعات را فقط در صورت لزوم فاش کنید. حفظ تمرکز بر ارتباطات روشن، همیشه به طرحی منجر می شود که اطلاعات را به ساده ترین و کاربر پسندترین شکل ممکن ارائه دهد.

رابط کاربری گرافیکی لینوکس مناسب، همچنین می تواند  بازخورد را فورا در اختیار کاربران قرار دهد که نشان می دهد عملی که آن ها اخیراً انجام داده اند به طور موثر ثبت شده است.

اگر هنگامی که کاربر آدرس ایمیل خود را برای ثبت نام در لیست وارد می کند، یک انیمیشن کوچک روی صفحه نمایش ظاهر شود، بلافاصله متوجه می شوند که با موفقیت در سیستم ثبت نام کرده اند.

 

مزیت شماره ۵ – رابط کاربری گرافیکی لینوکس، دارای پردازش و سازماندهی بصری است.

طراحی مناسب بصری کمک می کند تا چشم از طریق تمام اطلاعات موجود در یک صفحه هدایت شود و احساس هماهنگی و تعادل را دریافت کند. 

کاربران شما لزوماً نباید آگاهانه از نحوه تعامل با اطلاعات آگاهی داشته باشند، اما این کار باید آسان و بدون مشکل باشد وآن ها را دچار سردرگمی نکند.

 

مزیت شماره ۶ – تاثیر رابط کاربری گرافیکی لینوکس با سرنخ های متنی یکپارچه افزایش می یابد.

رنگ برای طراحی خوب، یک مورد جدایی ناپذیر است اما یک رابط کاربری کاملاً خوب به شما کمک می کند تا بیش از حد به رنگ اعتماد نکنید تا بین هر یک از عناصر اصلی یک صفحه تفاوت قائل شوید.

رابط کاربری شما نباید نیاز به این امر داشته باشد که کاربران شما قبل از مراجعه به بخش “راهنما” برای یافتن پاسخ سوال خود، از قبل اطلاعاتی داشته باشند. پیش بینی نیازهای کاربر چیزی است که می تواند در دراز مدت مزایای قابل توجهی را به همراه داشته باشد و فرایند قابلیت تبدیل را افزایش دهد.

 

رابط کاربری گرافیکی یا GUI نوعی رابط کاربری است که از طریق آن کاربران از طریق نمایشگرهای دستگاه های خود به وسیله آیکون های گرافیکی و نشانگر صوتی با سیستم های الکترونیکی تعامل برقرار می کنند.
۱٫ رابط کاربری گرافیکی لینوکس
GNOME 3 ۲٫ رابط کاربری گرافیکی لینوکس
KDE Plasma 5 ۳٫ رابط کاربری گرافیکی لینوکس
Cinnamon Desktop ۴٫ رابط کاربری گرافیکی لینوکس
MATE Desktop ۵٫ رابط کاربری گرافیکی لینوکس
Xfce ۶٫ رابط کاربری گرافیکی لینوکس
LXQt ۷٫ رابط کاربری گرافیکی لینوکس Enlightenment
مزیت شماره ۱ – رابط کاربری گرافیکی لینوکس از طریق شفافیت و کنترل، امکان تعامل را فراهم می کند.
مزیت شماره ۲ – رابط کاربری گرافیکی لینوکس موثر،دسترسی کاربر را تسهیل می کند.
مزیت شماره ۳ – طراحی رابط کاربری گرافیکی خوب می تواند به برطرف کردن نیاز مخاطب کمک کند.
مزیت شماره ۴ – رابط های کاربری گرافیکی لینوکس توجهات را جلب و آن ها را حفظ می کند.
مزیت شماره ۵ – رابط کاربری گرافیکی لینوکس، دارای پردازش و سازماندهی بصری است.
مزیت شماره ۶ – تاثیر رابط کاربری گرافیکی لینوکس با سرنخ های متنی یکپارچه افزایش می یابد.
 
بهترین رابط کاربری گرافیکی لینوکس