جایگزینی CentOS لینوکس با CentOS Stream

اگر این روز ها شما اخبار محصولات open source را دنبال کنید، حتما این موضوع را شنیده اید که کمپانی Red Hat اعلام کرده است که به زودی توزیع CentOS لینوکس را با CentOS Stream جایگزین می کند. از نظر کمپانی Red Hat محصول CentOS Stream جای CentOS لینوکس را نمی گیرد، بلکه یک گام جدید است که برای تحقق نوآوری در شرکت لینوکس طراحی شده است. 

CentOS که مخفف Community Enterprise Linux Operating System است در سال 2004 تأسیس شد. اولین نسخه CentOS در سال 2004 همزمان با RHEL 2.1 یا Red Hat Enterprise Linux فعلی ارائه داده شد. از آن زمان، انتشار هر نسخه جدید RHEL منجر به انتشار نسخه جدید CentOS شد.

در سپتامبر 2019، کمپانی Red Hat اعلام کرد که CentOS Stream، یک پلتفرم توسعه بالادستی است که برای اعضای جامعه CentOS، شرکای Red Hat و بسیاری از گروه های دیگر طراحی شده است. پس از مدتی  این کمپانی تصمیم گرفت تا سرمایه گذاری خود را به طور کامل از CentOS لینوکس به CentOS Stream منتقل کند. کاربران فعلی CentOS یا باید به خود RHEL یا به پروژه جدید CentOS Stream مهاجرت کنند.

CentOS Stream در اصل یک نسخه rolling release ازCentOS لینوکس است. این بدین معناست که در این نسخه همه جنبه های سرور مجازی از جمله بسته های نرم افزاری، محیط دسک تاپ و kernel به طور مداوم به روزرسانی می شوند. با این حال آپدیت های مهم و اساسی ممکن است سالی یک بار صورت بگیرد. پس شما برای به روز بودن باید همیشه آپدیت های جدید را اعمال کنید.

 

جایگزین های CentOS لینوکس

نسخه فعلی نسخه CentOS نسخه CentOS 8، است، که خود تحت نظر RHEL 8 ساخته شده است. به طور معمول ، CentOS از پشتیبانی ده ساله مانند RHEL برخوردار است، که این باعث می شود CentOS 8 تا سال 2029 پشتیبانی شود، که متاسفانه طبق تصمیمات گرفته شده فقط تا سال 2021 پشتیبانی می شود. البته CentOS 7 تا سال 2024 پشتیبانی خواهد شد.

بیشتر کاربران CentOS که سیستم های خود را به آخرین نسخه یعنی CentOS 8 به روز کرده اند، پس از شنیدن این خبر نگرانی های خود را ابراز کرده اند. اکثر کاربران CentOS 8 به تازگی سیستم های خود را به این سیستم تغییر داده اند، که حالا زمان زیادی برای آماده شدن برای تغییر به آنها داده نشده است.

دیگر توزیع های لینوکس

تغییر به سایر توزیع های سرور مجازی لینوکس، مانند اوبونتو یا دبیان، تصمیمی است که اکثر کاربران لینوکسی مجبور به اتخاذ آن می شوند. نسخه های سرور مجازی اوبونتو می توانند بهترین گزینه باشند. اوبونتو در حال حاضر بر بازار دسک تاپ تسلط دارد. سرورهای آن ها به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند و دارای کانال های پشتیبانی رایگان هستند.

از طرف دیگر، با توجه به اینکه برنامه پشتیبانی CentOS 7 تا سال 2024 برنامه ریزی شده است، کاربران CentOS 7 زمان بیشتری برای آماده سازی دارند. کاربرانی که به تازگی وارد دنیای CentOS می شوند ترجیح می دهند، نسخه CentOS 7 را نصب کنند.

سرور مجازی CentOS به دلیل ثبات و جامعه فعال CentOS یکی از گزینه های محبوب توسعه دهندگان و مدیران سیستم بوده است. این واقعیت که بسته های نرم افزاری قابل سفارشی سازی و کنترل کامل بر روی سیستم را ارائه می دهد نیز به محبوبیت آن کمک کرد.

 

پلتفرم Oracle Linux

گزینه دیگر Oracle Linux است که با لینوکس Red Hat Enterprise سازگار است و بسیار شبیه به CentOS لینوکس است. Oracle Linux به عنوان جایگزینی برای CentOS احتمالاً منطقی ترین گزینه برای آن هایی که از قبل حضور زیادی در اوراکل دارند می باشد.

 

پلتفرم CentOS Stream

بسیاری از کاربران به عملکرد CentOS Stream اعتماد کرده و به دنبال مهاجرت از CentOS لینوکس به CentOS Stream هستند.

 

آشنایی با CentOS Stream

آنچه در CentOS Stream از دست رفته است، توانایی کنترل هنگام انجام یک آپدیت کوچک بر روی سیستم خود است. یک کاربر با RHEL 8.x می تواند تصمیم بگیرد که چه زمانی آماده ارتقا به RHEL 8.y است، در حالی که یک کاربر CentOS Stream 8 به صورت خودکار این کار را انجام می دهد. توجه داشته باشید که cPanel از CentOS Stream پشتیبانی نمی کند.

آشنایی با CentOS Stream

 

مزایای CentOS Stream

یک محیط آزمایشی:

بسیاری از توزیع های لینوکس فقط برای آزمایش ویژگی های جدید استفاده می شود. این برنامه به کاربران کمک می کند تا برای نسخه بعدی سیستم عامل خود برنامه ریزی کنند. مردم در واقع می توانند این نسخه ها را بارگیری کرده و آن ها را امتحان کنند، اشکالات را گزارش دهند تا در نسخه آینده برطرف شود.

مناسب برای استفاده در دسک تاپ و لپ تاپ:

از آنجا که CentOS Stream نسخه جدیدی از نرم افزارها و ابزارها را خواهد داشت، شما باید بتوانید از آن در رایانه های شخصی و لپ تاپ خود استفاده کنید.

 

امنیت در CentOS Stream

مسائل امنیتی پس از حل شدن در نسخه فعلی RHEL در CentOS Stream نیز به روز می شوند. بدیهی است که انتشار نسخه های امنیتی تحریم شده تا قبل از لغو تحریم قابل انتشار عمومی نیست. مهندسان Red Hat در حال ساخت و آزمایش بسته های دیگر بر اساس این نسخه ها هستند.

 

مهاجرت به CentOS Stream

همان طور که گفته شد، نسخه CentOS 8 لینوکس، فقط تا سال آینده پشتیبانی می شود، بسیاری از کاربران قصد مهاجرت از آن را به CentOS Stream دارند. در ادامه روش این مهاجرت برای شما آموزش داده شده است.

اول از همه، از اطلاعات مهم خود پشتیبان بگیرید.

با استفاده از دستور زیر CentOS 8 را به آخرین نسخه موجود به روز کنید:

 

$ sudo dnf update

 

پس از به روزرسانی سیستم، آن را ری استارت کنید. با استفاده از دستور زیر نسخه CentOS 8 فعلی را بررسی کنید:

$ cat /etc/redhat-release

CentOS Linux release 8.3.2011

 

سپس، repository مخصوص CentOS Stream را با استفاده از دستور زیر فعال کنید:

 

$ sudo dnf install

centos-release-stream

 

در آخر، دستور زیر را برای مهاجرت از CentOS Linux 8 به CentOS Stream 8 اجرا کنید:

 

$ sudo dnf distro-sync

 

دستور distro sync به روزرسانی های لازم را برای مطابقت با آخرین نسخه موجود از هر repository فعال انجام می دهد. برای شروع مهاجرت به CentOS Stream 8 حرف Y را تایپ کنید و روی ENTER کلیک کنید:

$ cat /etc/redhat-release

CentOS Stream release 8

 

در آخر یک خبر برای علاقه مندان به CentOS لینوکس داریم که آقای Gregory Kurtzer که سرمایه گذار اصلی CentOS است در وبلاگ CentOS اعلام کرده که گفت: قصد دارد یک نسخه rebuild بر پایه RHEL ارائه دهد.

 

 

 

مهاجرت از CentOS لینوکس به CentOS Stream

 

 

 

CentOS Stream یک پلت فرم جدید لینوکس از پروژه CentOS است که برای افزایش شفافیت و همکاری در مورد روند توسعه RHEL طراحی شده است.
دیگر توزیع های لینوکس
پلتفرم Oracle Linux
پلتفرم CentOS Stream
مسائل امنیتی پس از حل شدن در نسخه فعلی RHEL در CentOS Stream نیز به روز می شوند. بدیهی است که انتشار نسخه های امنیتی تحریم شده تا قبل از لغو تحریم قابل انتشار عمومی نیست. مهندسان Red Hat در حال ساخت و آزمایش بسته های دیگر بر اساس این نسخه ها هستند.