بررسی کوتاهی بر ویندوز سرور 2019

ویندوز سرور 2019 شامل آپدیت های سه سال اخیر مایکروسافت خواهد بود و همچنین امکانات جدیدی برای مدیریت حافظه و دسترسی هاو بالا بردن سطح امنیت در اختیار کاربران خود قرار خواهد داد. همچنین در ویندوز سرور 2019 امکانات جدیدی برای همگام سازی با مایکروسافت آزور قرار داده خواهد شد. در این مقاله به صورت کلی بررسی کوتاهی بر ویندوز سرور 2019 خواهیم داشت در صورت تمایل میتوانید مقاله دیگیری که به تفصیل به معرفی امکانات جدید ویندوز سرور 2019 پرداختیم و همینطور در مقاله جدیدی حالت های مختلف ویندوز سرور 2019 را هم با جزیات معرفی کردیم که میتوانید مطالعه بفرماید.

طی سال های اخیر مایکروسافت برای ریلیز های مختلف ویندوز سرور بازه های چهار ساله داشت به این صورت که چهار سال پس از ویندوز سرور 2008 ویندوز سرور 2012 معرفی شد و چهار سال بعد هم ویندوز سرور 2016 وارد بازار شد اما اکنون ویندوز سرور 2019 این سیکل را شکست و معرفی شد.

ویندوز سرور 2019 در سه نسخه اصلی عرضه خواهد شد, نسخه استاندارد و نسخه دیتاسنتر و نسخه مینیمالیست نانو. پشتیبانی این نسخه از ویندوز سرور به دو صورت توسط شرکت مایکروسافت انجام خواهد شد: یکی به صورت لانگ ترم یا طولانی مدت (LTSC) که در این مدل پشتیبانی کاربران فقط فیکس های امنیتی را دریافت خواهند کرد و آپدیت های جدید را دریافت نخواهند کرد و دیگری به این صورت خواهد بود که آپدیت ها به صورت شش ماه یک بار در دسترسی مشتریان قرار خواهد گرفت.

پنج ویژگی برتر ویندوز سرور 2019

البته ویژگی های جدید و پر کاربرد ویندوز سرور 2019 بسیار زیاد هستند اما در این مقاله ما به پنج عدد از این ویژگی ها میپردازیم:

Windows Admin Center

گزینه اول در این لیست admin center میباشد. مرکز مدیریت ویندوز یا WAC امکانی برای مدیریت از راه دور سرور میباشد که به منظور القای حس مدرنیزه در مدیریت آی تی سازمان ها طراحی و پیاده سازی شده است. تمام امکانات جدید ویدوز سرور 2019 از طریق قسمت مرکز مدیریت ویندوز قابل دسترس هستند. WAC یک جایگذین مناسب برای امکانات مدیریتی In Box مانند Server Manager و DHCP و Hyper V Manager و تقریبا 20 کنسول مدیریتی دیگر میباشد که در ویندوز برای مدیریت سرور خود به ان ها نیاز دارید.

ویندوز ادمین سنتر در ویندوز سرور 2019 تحت وب خواهد بود در نتیجه بسیار سبک و سریع خواهد بود و تمامی امکانات مورد نیاز برای مدیریت محلی و مدیریت از راه دور سرور را تامین خواهد کرد و به راحتی با آخرین نسخه مایکروسافت اج و یا گوگل کروم سازگار میباشد و کار خواهد کرد.

Storage Migration Services

گزینه بعدی در لیست ما سرویس های مهاجرت فضای ذخیره سازی میباشد که کار مهاجرت از سیستم های قدیمی تر به ویندوز جدید را ساده میکند. استوریج مایگریشن سرویس یک ابزار گرافیکی میباشد که موجودیت های ذخیره سازی را به شکل ساده ای لیست و مدیریت میکند و به کاربران کمک میکند که داده های خود را بدون نیاز به هیچ تغییری از یک سرور به سرور دیگر منتقل کنند. هنگامی که سرور یا سرور مجازی ویندوز جدید تری تهیه کرده باشید Storage Migration Service به شما در موارد زیر کمک خواهد کرد:

  1. لیست کردن سرور ها و امکانات ذخیره سازی آن ها
  2. به اشتراک گذاری فایل ها و فایل های امنیتی و تنظیمات با سرعت بسیار زیاد از سرور مبدا
  3. به صورت اختیاری هویت خود را در سرور مبدا به دست بیاوردی تا کاربران برای انتقال داده ها نیاز به تغییر چیزی نداشته باشند
  4. به سادگی می توان یک یا چند سرور را از طریق این ابزار مدیریت کرد

پس به عنوان مثال اگر شما قصد دارید از ویندوز سرور 2008 و یا حتی ویندوز سرور 2003 به ویندوز سرور 2019 مهاجرت کنید به کمک این ابزار درگیر هیچ دردسر و مشکلی نخواهید شد و این کار به سادگی انجام خوهد شد.

Hyper-Converged Infrastructure (HCI) and Windows Server Software-Defined Datacenter (WSSD)

شماره سه در این مقاله زیرساخت بسیار همگرا (HCI) و دیتاسنتر نرم افزاری ویندوز سرور (WSSD) میباشد. این امکانات محاسبات نرم افزاری, فضاهای ذخیره سازی و شبکه ای را در یک کلاستر دسته بندی میکند این عملیات به منظور ممکن کردن مجازی سازی با کارایی بسیار بالا و مقرون به صرفه و همچنین قابل اسکیل یا توسعه صورت میگیرد و میتواند ماشین تولید ماشین مجازی شما باشد!

System Insights

شماره چهار در این بررسی بینش سیستم در ویندوز سرور 2019 میباشد. System Insights یک ابزار پیش بینی کننده در ویندوز سرور 2019 می باشد که از الگوریتم های یادگیری ماشین برای پردازش داده هایی مثل شمارنده های کارایی و رویدادهای ویندوز به صورت محلی استفاده می شود. این ابزار به شما کمک میکند تا بتوانید درک کاملی از نحوه عملکرد سرور خود داشته باشید و خطا ها و ایشیو های پیش آمده را به صورت فعالانه در محیط لوکال خود پیدا کنید.

با به حال چند بار برای شما پیش آمده است که منابع سرور شما به سرعت به پایان برسند و شما زمان کافی برای افزایش منابع سرور با توجه به نیاز های آن را نداشته باشید؟ خوب System Insights به شما کمک میکند تا نیاز های آینده سرور خود به منابع را پیش بینی کنید منابعی مانند منابع محاسباتی و ذخیره سازی و شبکه ای که بر اساس مصارف گذشته شما از سیستم نیاز آینده شما به این منابع پیش بینی خواهد شد. این منابع هم قابل توسعه هستند و شما میتوانید هر منبعی را در این سیستم جهت پیش بینی استفاده کنید مثلا نرم افزار های واسط و حتی شرکای تجاری!

شما میتوانید این منابع که برای پیش بینی نیاز اینده زیر نظر دارید را در System Insights اضافه کنید و برای این کار نیازی به به روز رسانی یا تغییر در بخش دیگری از سیستم عامل ویندوز سرور 2019 خود ندارید.

Linux on Windows Server 2019

به عنوان ویژگی پنجم دراین لیست به زیرسیستم لینوکس در ویندوز سرور 2019 می رسیم. زیر سیستم لینوکس برای ویندوز 2019 به شما اجازه میدهد محیط GNU/Linux را همراه با جدید ترین ابزار های تحت ترمینال و ابزارهای کاربردی و برنامه های آن را بدون سربار اضافه ای که ماشین های مجازی ممکن است ایجاد کنند و به طور مستقیم در محیط ویندوز سرور 2019 داشته باشید.

لینوکس بر روی ویندوز 2019 (WSL) از این نظر بهتر از اجرا کردن ماشین مجازی لینوکس در محیط ویندوز سرور 2019 میباشد که هیچ سرباری برای سیستم ایجاد نخواهد کرد و به منابع بسیار کمتری برای اجرای لینوکس نیاز خواهد بود. همچنین شما این امکان را خواهید داشت که در کنار لینوکس به تمامی امکانات ویندوز سرور 2019 دسترسی داشته باشید و البته برعکس در کنار ویندوز و در لحظه به تمامی امکانات لینوکس دسترسی داشته باشید.

از نظر ما این پنج ویژگی برترین ویژگی های افزوده شده در ویندوز سرور 2019 بودند که هر کدام به اختصار معرفی شدند. ویندوز سرور 2019 قطعا پر از امکانات جدید و جذاب میباشد که بررسی تمامی آن ها در این مقاله نمیگنجد اما در آینده و در مقالات بیشتر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.